Affärsmannaskap i förändringsprocesser #tillvaxtskolan

 Vilken inspirerande eftermiddag!

Fram till sommaren 2013 deltar vi i det EU-finansierade projektet ”Tillväxtskolan”. På Navigator Syd finns tre filmer där den som är nederst beskriver vad Tillväxtskolan är. (Anders Nilsson, som tidigare var Sparbankschef på Ystadskontoret är min förebild när det gäller ledarskap. Han är projektets initiativtagare och var min chef när jag arbetade som Företagsrådgivare. Idag är han VD på Ystads Saltsjöbad.)

Idag var det utbildning för ägare och projektledare. På måndag börjar utbildningen i affärsmannaskap för alla anställda i de deltagande företagen. Filmen i mitten beskriver vad utbildningen kommer att handla om. Samma föreläsare inspirerade oss idag – och det gjorde de på ett fantastiskt sätt!!! Det var många igenkännande nickanden och många aha-upplevlelser!

Först ut var Kjell Gustafsson som genom storytelling verkligen lyckades få ut sitt budskap. Jag måste bara referera en av alla hans berättelser. ”Det var en fattig man som bodde på en kulle med alla sina sex barn. Han ägde bara en enda häst. En dag sprang hästen bort. Grannarna kom och beklagade honom. Mannen skrattade och sa ”Hur vet ni att det är dåligt?”. När grannarna gick hem pratade de om att gubben på kullen måste ha blivit tokig. – Några dagar senare kom hästen tillbaka, sprang in i hagen tillsammans med 20 vildhästar. Plötsligt hade mannen blivit rik. Grannarna kom och gratulerade honom. Gubben skrattade och sa ”Hur vet ni att det är bra?”. Grannarna skakade på huvudet när de gick hem. Några dagar senare ramlade äldste sonen av hästen och blev blind. Återigen kom grannarna och beklagade sig. Och återigen skrattade mannen och sa ”Hur vet ni det?” Strax därefter bröt kriget ut. Alla unga män kallades in i kriget – men Gubbens son fick stanna hemma!”

Hur ofta drar vi inte slutsatser om framtiden. Kjell kallade det fantasier. I exakt samma situation agerar vi olika. Det får mig att tänka på ett föredrag av Torkild Skiöld som handlade om att vi kan välja hur vi förhåller oss till den information vi får.  

Några kloka ord från Kjell Gustafssons föredrag;

– Alla fantiserar – genom tydliga gemensamma mål och kommunikation kan vi minska fantasierna och därigenom skitsnacket.

– Vi lever i fantasi – vi fantiserar om varandrar och det påverkar vad vi gör

– För att komma ur fantasierna måste vi prata med varandra. En bra teknik är att säga vad som händer och vad jag känner när det händer (åh, vad klöddigt det blev… men det handlar om att våga prata med den som får dig att känna obehag). Det är viktigt att stoppa konflikter direkt så att de inte växer sig starka.

– Ett bra tips om någon kommer och snackar skit om X. Tänk ut något du tycker att X är bra på och säg det. Då blir du inte gisslan i skitsnacket. Och jag håller med Kjell – skitsnack borde förbjudas! Det är viktigt att vara äkta.

Efter det var det dags för Hasse Olsson att dra igång i ett högt tempo och tagga oss i vikten av att sälja. Några kloka citat från den fartfyllda föreläsningen. ”Du kanske inte kan springa ifrån lågkonjukturen – det räcker att du kan springa ifrån konkurrenterna.” ”Tillväxt är ett förhållningssätt som inte handlar om bransch.”

”Affärsmannaskap handlar om bemötande. För att det ska bli en affär är det viktigast att vi gillar varandra. I andra hand kommer vikten av att skapa förtroende”

Sista passet hölls av ekonomen Per Arvidsson (klockan är sen så jag får återkomma med länk här…) Han betonade vikten av att alla är involverade i företagets ekonomi. För att företaget skall ha en kontrollerad ekonomi menade han att det finns fem saker att hålla reda på;

1) Tillväxt (mäts enklast i omsättning). Företag kan växa organiskt eller genom förvärv

2) Marginaler (vikten av att hålla koll på intäkterna och att inte ge för mycket rabatter)

3) Kassaflöde (detta påverkas av storleken på lager och betalningsrutinerna)

4) Finansiering (han menade att företag måste låna pengar för att skapa bra tillväxt – sponsrad av Sparbanken Syd?;) )

5) ”Image” (varumärke, ledning, ekonomisk kontroll och kvalitet i rapportering)

Nu handlar mina tankar om hur vi bäst ska kunna kommunicera ekonomin i företaget. Jag ska ge mig julhelgen att fundera på detta och så tar vi en kick-off i mitten av januari och ber vår ekonomikonsult komma hit för att kunna förklara och svara på frågor. Men innan dess måste vi ha en bra och genomarbetad budget!