Viktigt men inte brådskande

20120607-141546.jpg
För några år sedan läste jag boken “De sju goda vanorna” av Stephen Covey. I boken skiljer han på fyra typer av uppgifter. En uppgift kan antingen vara brådskande eller mindre brådskande. Ofta kommer man inte till de mindre brådskande uppgifterna. Det där som är bråttom, bråttom har en tendens att ta all vår tid.

Han delar även in uppgifter i viktiga och mindre viktiga. Att kolla det där mailet från kompisen, säljaren som vill sälja utbildningar. Ofta tar vi det för att det är jobbigt att säga nej. I gengäld ligger den där högen med de viktiga uppgifterna orörd när vi går hem för dagen.

Just nu intalar jag mig dagligen att prioritera de viktiga uppgifterna som inte är brådskande. Till dem hör nya rutiner. Det tar tid att lära upp ny personal och delegera. Det tar tid att utvärdera de redan inkörda rutinerna. Men jag är övertygad om att så snart de nya rutinerna sitter, så snart personalen känner sig trygg – så kommer vi få igen den investerade tiden många gånger om!!!

Inför nästa vecka skall jag gå igenom alla uppgifter som väntar och sortera in dem på schemat enligt nedan (vet ärligt inte hur jag vänder bilden – men ni förstår nog vad jag menar). Semestern är framflyttad en vecka – två veckor av fokus att komma ifatt!!!

(Lägg märke till den lilla vattendroppen på bladets spets – det handlar om att våga släppa taget!)

20120607-142116.jpg