Österlen Maraton – en omöjlighet utan sociala medier

Fredagen den 24 augusti satt jag hemma. Det plingade till i telefonen när jag fick ett meddelande på twitter klockan 21. ”Berlin Marathon säger att det är 37 dagar kvar. Tur att jag bokat in långpass med världens bästa @Andebark #löpning”

21.03 svarade jag ”@gullfot tackar för det! Behöver verkligen draghjälp för att komma ut jag med – även om vi bara får halva sträckan.”

21.04 ”@Andebark vi kommer att få hela för vi kommer inte att vilja sluta :)”

21:06 ”@gullfot – kyrkrundan två varv känns trist. Vi får leta upp en maratonrunda också (hm – har som längst sprungit 2,2 mil…)”

21:18 ”@Andebark nu vet jag. Österlen behöver sitt eget maraton. Nattmaraton, under Österlen lyser. Och vem ska arrangera det om inte du och jag ;)”

Sagt och gjort – Fredrika gjorde en marknadsundersökning på Facebook; ”Kort marknadsundersökning bland mina vänner löparna. Nattmaraton på Österlen, på eller av?” Klockan 21:20 kom första kommentaren ”PÅ”. Sedan gick det snabbt. 73 svar på en timme. Samma kväll hade Fredrika via sina nätverk fått ihop sponsorer, personer med möjlighet att svara för tidmätning och börjat organisera upp arrangemanget.

Fredrika la upp loppet på funbeat och redan samma vecka hade flera löpare lagt in loppet i sin träningskalender.

Via twitter och FB dök det upp eldsjälar och snart fanns det hotellerbjudanden och en vilja från byarna att engagera sig. Den 3 oktober lanserades hemsidan och det blev möjligt att anmäla sig. Två dagar senare har 42 personer anmält sig (varav 28 till maratonloppet och 14 till halvmaran). Idag skrev Ystads allehanda om loppet för första gången;

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/404674_4062736399793_745033689_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/581407_4062734319741_30034371_n.jpg

Under tiden jag skriver det här får plingar det i mobilen. Staffan Seger skriver på twitter ”@Andebark låter spännande! Vill man ju gärna vara med på när man snart blir skåning. Håll mig uppdaterad.”

Svarar: ”@StaffanSeger håller på att uppdatera blogginlägget. Finns länk till hemsidan. Dags att anmäla sig!”

Staffan Seger är en av alla de människor jag fått kontakt med via sociala medier. Människor jag aldrig träffat IRL men som jag skriver till då och då.

Utvecklingen av Österlen Marathon är ett bra exempel på vad man kan skapa med sociala medier! Utan sociala medier vore det inte möjligt att arrangera ett Maratonlopp på mindre än tre månader. Ja, och så vore det så klart omöjligt utan Fredrika Gullfot. En mer driftig person har jag aldrig träffat! Med en sådan VD kommer Simris Alg att gå hur långt som helst!