Reflektion efter expansion – ambassadör (228)

Reflektion efter expansion Redigera inlägg

Tillbaka på kontoret efter två veckors semester ochförhandling i Jönköping igår.

På semestern gav jag mig tid att reflektera över det gångna året. Minns ett samtal jag hade i juli förra året. Jag hade fått hjälp att göra ett gantschema över projektet. ”Men det här är ju inte möjligt att genomföra”, sa han. ”Det finns inte något som är omöjligt. Jag har bestämt mig för att det ska gå.” Och det gick. Men fy katten vad det tog på krafterna.

Nu är vi i alla fall här och kan utvärdera de investeringar vi gjorde.

Då hade vi bara en telefonlinje in och investering i växel var nödvändig. Eftersom vi hade planer på att expandera och öppna nya kontor ansågs en Centrexväxel vara det mest lämpliga. Jag hade redan en mobiltelefon med Telia abonnemang. Mottagningen hade förbättrats avsevärt under det senaste året och vi bestämde att bygga växelsystemet på mobiltelefoner och ett fåtal fasta linjer. Sommaren 2011 försämrades mottagningen avsevärt. Varför har vi ännu inte fått svar på. Men idag kan vi knappast använda mobiltelefonerna i huset – telefonsamtal bryts, det är svårt att höra. Vi skulle behöva fler fasta uppkopplingar för att klara verksamheten. Då är inte Centrex det mest prisvärda alternativet. Anja som kommit in som konsult har kontaktat Telia idag. Vi ska nu anteckna vilka samtal som bryts. Sker det inte en förbättring tvingas vi nog häva avtalet.

Vi investerade även i en kopieringsapparat med serviceavtal. Guld och gröna skogar lovades när avtalet tecknades – vi skulle inte behöva göra någonting. Vi är väl inte lika nöjda idag. När vi beställt förbrukningsmaterial har det vid något tillfälle skickats gammalt material – och det visade sig väldigt omständigt att få skrivaren/kopiatorn att fungera med vårt nya datastystem.

Vi bytte även till en extern server. Även det har krånglat mycket. Alla anställda har fått uppgift att rapportera när systemet är segt. Antingen är det så att de anställda inte rapporterar eller så går det inte fram till serviceteknikerna… Här har jag hunnit bli redigt förbannad några gånger…

En sak kan jag konstatera – att starta och utveckla bolag är allt annat än lätt. Det finns inga gantschema i världen som ger en riktig bild. För allt det här strulet vi har haft skulle jag inte ha räknat med i min vildaste fantasi!

Sitter kvar på kontoret och tänker tillbaka på hur det var för ett år sedan – innan ombyggnaden påbörjades. Trots att det har varit ett oerhört tufft år är jag så glad!!! Det har varit värt varje sekund av slit. Att komma till kontoret är helt underbart! Jag bara älskar de människor jag har runt mig här!!! Som om de är en del av min familj!

Kommentarer

  • Nej, enkelt är det inte, men himmel så skönt det är varje gång man ser tillbaka på de hinder man klivit över, en del hoppar man över galant medans en del får man dra sig upp över, för att kanske ramla ner igen – men skam den som ger sig!
    2011-08-23 kl 19:56          Gilla       Sluta gilla
  • Förhoppningsvis blir man ju starkare och klokare för varje gång 😉
    2011-08-23 kl 20:50          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • avatar     Pia Bolinder
    åhh det där med växel är inte lätt, vi investerade i en IP växel för fera år sedan som vi i stort sätt aldrig har kunnat använda, och ett bokningssystem som är så svårt att ingen kan administrera det, jag var så naiv och trodde att man kunde lita på det som sades, men….som sagt man skall ha papper på allt.. men jag har lärt mig massor, det har varit bra och gör förhoppningsvis inte om samma misstag 🙂
    2011-08-24 kl 09:47          Gilla       Sluta gilla
  • Jag brukar försöka undvika att se saker som misslyckanden och istället se det som lärdomar! Vi blir klokare för varje mottgång…
    2011-08-24 kl 21:23          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • avatar     Pia Bolinder
    så sant, jag har fått mycket lärdom 🙂