Cykla Åstorp – Ängelholm t o r i gråväder

Vi cyklar alltid på söndagarna. Det är inget vi ens funderar på – ut ska vi. Dagar som den här är jag tacksam för det beslutet. Hade vi litat på tåget skulle vi åkt tåg i motvind. Tyvärr har vi alltför många gånger tvingats ändra vår rutt pga inställda tåg. Därför tog vi bilen till Åstorp.

I Ängelholm prioriteras cyklister. Bra skyltar och många cykelvägar.

Ängelholm är en av våra favoritcykelstäder. Bra cykelvägar med ordentlig skyltning.

Dagens första stopp gjorde vi i antikaffären som ligger intill väg 107. Vilken miljöinsats. Här hittar du pocketböcker för 10 kr/st och massor av andra trevliga pinaler.

Stopp nummer två gjorde vi i blomsteraffären mitt emot Ängelholms sjukhus (men jag glömde fotografera). Här är utsikten från Klitterhus.

Klitterhus ligger ända ut till havet med fin utsikt mot Vejbystrand. Perfekt för en promenad längs stranden innan maten. Vi begav oss direkt in efter två mils cykling i duggregn och uppskattade verkligen ljuset och de fräscha lokalerna.

I duggregn är maten resans mål. Klitterhus kvalade in på vår 5-i-topp-lista.

Söndagsbuffé serverades på tre bord. Först soppa, tre sorters sill, två sorters lax, många sallader och inläggningar. På bord nummer två serverades varma rätter; potatismos och köttbullar, äggakaka med fläsk och lingon, fiskgryta, två sorters korv, och minst två sorters annat kött. Allra bäst var efterrättsbordet. Stort fruktfat, äppelkaka med vaniljsås, blåbärspannacotta och två kakor. Chokladkakan var en av de bästa jag ätit. Det blev full pott på Tripadvisor.

Och Klitterhus kvalade in på vår fem-i-topp.

Uppiggande konst i tunlarna.

Bra skyltning gör cyklingen roligare. Idag valde vi att följa vägvisarna till Höja. Längs vägen såg vi skylten ”öppet”, stannade och cyklade tillbaka till JonnasLoppisDesign. En skön blandning av gammalt och nytt, men framförallt en härlig atmosfär.

Fjärde stoppet blev Jonnasloppisdesign.

Det var första gången vi cyklade vägen från Höja till Ausås, men borde varit utmärkt som fin cykelväg. Bra underlag, sparsamt med biltrafik och slingrande bygator.

Även en grådaskig dag kan bli en härlig upplevelse på cykelsadeln.

Snön på Skånes Teide hade nästan smält bort när vi kom tillbaka.

Dagens cykling

4,5 mil i gråregn med kall vind från från sydväst. Om man hade kunnat lita på tågen skulle vi bara cyklat i medvind. Istället tog vi bilen till Åstorp och följde cykelskyltar via Humlarp till Strövelstorp. Därifrån är det cykelbanor hela vägen till Ängelholm.

Från Ängelholm följde vi cykelskyltar till Höja. Strax innan Höja kyrka svängde vi söderut mot Ausås och därifrån vidare till Åstorp.

Bra underlag och få bilar.