Helgens cykling

Helgens cykling blev över tio mil, mer än hälften med elcykel.

Batavus Genova utanför Mormors bod i Stenestad

Naturskyddsföreningen Söderåsen ordnade cykling med utgångspunkt från Cykelaffären, men jag var den enda som dök upp. Istället tog Kurt och jag vars en elcykel (Batavus Genova och Zonar) ner till Möllebäcken där vi gick en promenad och diskuterade kommande program. (Kurt är verkligen kunnig när det gäller natur och kultur, vi får se om det kan bli en film av klippen så småningom.)

Stötdämpning i gaffel och sadel gör färden behaglig.

Trots dålig uppslutning kommer Naturskyddsföreningen fortsätta arrangera cykelturer med utgångspunkt från Cykelaffären. Den 19 maj blir det en tur upp till Stenestads Park där vi förhoppningsvis får se blommande Magnolia och Rhododendron. Den 18 augusti går cyklingen till Dymöllans ålrökeri. I september blir det svamp och cykling på Söderåsen.

Panelen är enkel att manövrera genom att trycka på plus och minus. Batavus Genova har fem olika läge på displayen vilket ger stor möjlighet att styra hur mycket du behöver anstränga dig.

Jag passade på att ta en tur upp till Stenestad med elcykel. Det är ju inget jobb alls!

Fördelen med ett heltäckande kedjeskydd är att kedjan är helt inkapslad och utsätts inte för smuts, väder och vind. Därför behöver den inte smörjas så ofta. Nackdelen är att det är svårare att ta av hjulet t ex om du behöva laga en punktering.

På vägen låg flera ihjälkörd grodor (trodde jag). Bilförarna undrade nog vad jag höll på med när jag stod mitt i körbanan och viftade med händerna och pekade på vägbanan. Det gick sååå långsamt eftersom de envisades med att bära varandra på ryggen. Till slut tog jag upp dem och bar dem över till dammen.

Det prasslade i löven bredvid vägen. Det var som om hela vägrenen var full av grodor. På Instagram har jag delat filmen hur två grodor klamrar sig fast vid den tredje.

När Cykelaffären stängt tog vi en Batavus Genova och en Zonar för att kunna jämföra och testa deras kapacitet. Jag säger bara WOW – om jag skulle ha elcykel skulle det vara Zonar. Tidigare har jag sagt att elcykel inte går att jämföra med en vanlig cykel eftersom jag saknar cykelkänslan.

Med en mittmotor får du större effekt när du trampar hårdare, dvs mer cykelkänsla. Köper du elcykel för att du har svaga knä är det ofta bättre med en framhjulsmotor.

Vi testade uppför Björnekulla (som har rejält uppförslut) och när man trampade till med högsta effekt på displayen och låg växel var det som om den hoppade till. (Måste upplevas – omöjligt att förklara.) Vilken cykling!

Panelen är enkel att manövrera med pilar upp och ner.

Det blev kvällsmat på Santanas som vanligt.

På panelen ser du både hastighet, hur långt du kört och vilken hjälp du har av motorn. Batavus Zonar har fyra olika lägen för motorhjälp.

Söndagen bjöd på grå himmel men perfekt cykelväder.

Grå himmel och vi bestämde oss för att cykla på hemmaplan.

Vid Mölledammarna hade runt hundra personer samlats för att gå Friluftsfrämjandets tipspromenad. Vi stannade vid grillarna på halva rundan och köpte en grillad korv och en vårrulle för tjugo kronor styck. Det är första gången jag smakat vårrullar som kan jämföras med Santanas.

Vid Mölledammarna arrangerar Friluftsfrämjandet tipsrunda varje söndag från mars till juni samt augusti till november.

Vi spanade efter grodor i dammarna men hittade inte en enda.

Grova trädrötter ger bra balansträning.

Istället blev det balansövningar i uppförs och nedförsbackar över grova trädrötter och mellan stenar.

Vid Mölledammarna hittade vi inga grader, däremot kryllade det av dem vid Finntorpsdammarna.

På vägen mellan dammarna i Fintorp hittade vi inte en enda levande groda – däremot massor av mosade. I dammkanten var det grodor över allt och man fick se sig för var man satte fötterna. När vi kom hem googlade jag grodor och det visade sig vara paddor vi sett.

Det gällde att se var man satte fötterna så man inte trampade på någon groda.

Tydligen bär de stora honorna de betydligt mindre hannarna till vattnet där de leker. Honans rom hänger ihop i två långa snören som hannen befruktar med sin sperma. Det förklarar de nystan av paddor vi kunde se i dammkanten.

Paddsex

Helgens cykling

Lördag: 2,8 mil på Batavus Genova över Stenestad.

2,9 mil på Batavus Zonar till Åstorp.

Söndag: 4,8 mil. Först cyklade vi asfalt till Mölledammarna och följde slingrande promenadstigar med uppstickande rötter till grusvägar. Vi korsade väg 110 och följde cykelbanan på banvallen som går parallellt med väg 110 till Ekeby. Svårcyklat underlag. Tänk om det fanns en instruktion om hur cykelbanor ska skötas?

Det är gott om pizzerior i Billesholm, Ekeby och Kågeröd. Däremot är det ont om ”vanlig mat”, men Ekeby möbelaffär erbjuder både husmanskost (raggmunkar med stekt fläsk) och fiskgryta.

Sedan fortsatte vi på asfalterade vägar till Kågeröd och upp mot Fintorps dammar där vi gick en rund och tittade på grodor innan vi utforskade nya skogsstigar med svårcyklat underalg upp till Stenestad. Därefter var det skönt att susa ner från Stenestad i hög fart.

Länkar

Mölledammarna

Boserup

Inlägget har gjorts i samarbete med Jönssons cykelaffär, Billesholm

Här hittar du mer om elcyklar.