Sustainable influencers

I lördags deltog jag i Sustainable influencers kick-off på Ideon i Lund.

Vilken energi! Vilka människor!

Dagen inleddes med presentationsrunda och mingel med några hållbara företag.

Happy Green

De beskrev affärsidén som att de gör urvalet åt konsumenten, dvs de gör research vad det gäller produkters innehåll. Så här beskrivs företaget på hemsidan.

Det innebär att hos oss hittar du produkter som vi har valt ut för att de är just bra, goda, naturliga, nyttiga, ekologiska, njutbara eller tillverkade av människor som visar hänsyn till hållbarhet.

Kortadatum.se

Om jag uppfattar det rätt har de många nya tjänster på gång. Tänk den dagen du får sms från “dina” butiker om produkter med kort-datum.

kortadatum.se lägger matbutiker ut tillfälliga erbjudanden, t ex prissänkta varor med kort bäst-före-datum.

Om vi kan skylta med dessa varor kan kunder spara pengar när de handlar och matbutiker minska matsvinnet när de inte behöver kasta bra, fullt ätbar mat.

Dagens rosor

Stort tack Tess Waltenburg och Minea Lindqvist  för väl arrangerad Kick-off! Jag skulle tro att det kommer massor av inlägg om Kick-offen framöver. Vem vet – kanske kompletterar jag inlägget med länkar i efterhand.

Extra kul att ni även lyckades få media att rapportera om Sustainable influencers på ett positivt sätt.

Svt den 3 mars 2019

Sydsvenskan den 4 mars 2019

Dagens energi-injektion

Efter lunch var det föredrag om influenceryrket. Det första handlade om trender med exempel på framgångsrika samarbeten.

Du kan skapa precis det du vill och känner för.

Clara Löfvenhem, Bossbloggen.se

Därefter tog Clara Löfvenhamn på bossbloggen över. Vilken inspiratör! Hennes föredrag väckte så många idéer att min Älskade hade stora svårigheter att få ner mig på jorden igen. Massor av idéer bubblade upp – äntligen känns det som att jag har planer för framtiden!

Några idéer för mina kanaler var följande

  1. Ta upp juridiken igen. Idag har jag registrerat domännamnet “Juridiktipset” igen. Tänk om jag återigen skulle lägga upp strukturen från advokatbyråns hemsida. Allt materialet finns kvar. I framtiden skulle jag kunna skriva om juridik för influensers. Bloggen (andebark) är navet. Trollkona och cyklat.se är ett sätt att hitta in i alla de texter som finns på den här sidan. Med Juridiktipset skulle det bli ytterligare en innehållsförteckning.
  2. Intervjua “Månadens cyklist” för cyklat.se – kanske hade det gett fler följare?
  3. En idé som jag håller hemlig tillsvidare…

Vilken vision har du? Vad gör du i dina kanaler som är specifikt?

Vilka är dina drömkunder? Vilka behöver du ha med på resan för att nå dit?

Vad är din historia? Följarna vill ha personer, autentiska relationer. De vill veta vilken story de får hänga med på.

Här kan du läsa mer om några av Sustainable influensers medlemmar

Dessutom träffade jag Plånbokssmart, Allis, Therese, Jennie, Sandra, Ida och många fler. Men nu drar jag streck i idéflödet. Nästa vecka åker jag till Älvdalen för att fokusera på romanprojektet.

Nishiki banan kort-datum Söderåsen