Cykla: billigare, snabbare och gratis vardagsmotion

Life its good

Idag publicerade ”Resan mot ett fossilfritt liv” följande text på instagram.

Känslan av sitt sista sommarlov är nästan lika ljuv som känslan när man glider förbi bilköerna med sin cykel! ???‍♀️? #lifehack
.
Att cykla är inte bara betydligt (!) bättre när det kommer till miljön, det är dessutom billigare, ofta snabbare och ger en fin vardagsmotion på köpet ?? #winwinwin
.
Trots det väljer förvånadsvärt många i #Göteborg att transportera sig med bil ??‍♂️
Sedan jag började cykla, för ca 4 år sedan, har jag cyklat förbi så många bilköer att jag tappat räkningen… ?
.
Att så många väljer bilen framför cykeln är såklart frustrerande med tanke på #klimatkrisen, stadens dåliga luftkvalité och det ökande stilla sittandet. Jag menar, genom att välja cykeln kan man ju slå flera flugor i samma smäll? ? ??‍♀️ (Ursäkta alla veganer för uttrycket ??)
.
Ibland har jag till och med velat stanna och berätta om det fiffiga med att #cykelpendla för bilisterna ? Det kan man ju dessvärre inte göra om man 1. Vill komma fram i tid. 2. Undvika att framstå som en galning. Men i våras, cyklandes till @handelshogskolangbgfick jag en idé?
.
Jag beställde helt enkelt hem en reflexväst där det i stor text står ”SAVE THE ? GO FOSSIL FREE” på ryggen och ”? FOR ?” på framsidan som jag nu har på mig när jag cyklar ? (Tur att man slutat skämmas över märkliga outfits, hehe. Swipa för bild ?)
.
Så nu hoppas jag att någon bilist lägger märke till hur snabbt jag glider förbi på min cykel och hajar till när hen ser vad det står på min rygg! ? Tror ni det kan funka? Det är värt ett försök iaf! ? #Resanmotettfossilfrittliv
.
Ps. Jag har velat filma flera gånger när jag cyklat men inte vågat pga. trafiken. När jag tillslut filmade valde jag en dag när jag hade god sikt och såg att jag var ensam på cykelbanan. Förespråkar INTE att man framför fordon och pillar på mobilen.  #Bettersafethansorry. Ds.

På föreningens hemsida hittar du fler inspirerande texter om hur du kan bli mer fossilfri.

To the market in Utrecht the customer comes by bike. Bike-bags is a good thing then you shopping for the whole week.

I Nederländerna har de fattat grejen och satsar på bra cykelinfrastruktur. Och som av en händelse är cyklister mer vältränade.

Hittade den här texten i FB-gruppen cyklistbubblan.

Västernorrland tillhör de län som har allra störst problem med övervikt och relaterade sjukdomar i Sverige. I Västernorrland är det vintrigt, backigt och blåsigt, vilket oftast är argumentet till att bilåkning är normen i Sundsvalls och Härnösands centrala delar. En jämförelse görs med den holländska staden Utrecht med 330 000 invånare där det är cykeln som gäller i innerstaden. Ja det är mindre kuperat men blåser förmodligen motvind även där, och cyklandet verkar ge resultat på BMI-måttet.

Undersökningar visar att den genomsnittlige elcyklisten minskar sin bilkörning med drygt fem mil per vecka.

Enligt en forskningsrapport skulle 75 procent av de Stockholmsboende kunna cykla till jobbet inom 30 minuter.

Hur får vi en större del av allmänheten att se värdet i ökad cykling?

Idag publicerade Sundsvalls tidning en debattartikel med rubriken ”Stora vinster om städernas vägnät anpassas för cyklism. 

Börjar allt fler inse cyklingens fördelar?

2 svar på ”Cykla: billigare, snabbare och gratis vardagsmotion”

  1. Ifall kommunerna satsade en bråkdel av infrastrukturpengarna på cykeln istället för bilen skulle det ge stora effekter, i storstäder. Liksom rullande cykelambassadörer i framförallt förorterna. Liksom tuffa hastighetsbegränsningar, både på gator och på cykelbanor.

    1. Kan bara hålla med!

      I Skåne börjar effekten av Kattegattleden synas. Många utländska cyklister som bidragit till fler gästnätter och andra intäkter. Förhoppningsvis kan vi få beslutsfattare att fatta att en satsning på cykelinfrastruktur (både i städerna och längs turiststråken) ger mycket tillbaka både för folkhälsan och ekonomin.

      PS Stort tack för att du tog dig tid att kommentera! Önskar en debatt och att vi kan hjälpas åt att försöka påverka beslutsfattare.

Kommentarer är stängda.