Arnhem och John Frost Bridge

När vi berättade om rutten vi planerat avrådde folk oss från att besöka Arnhem och förespråkade Nijmegen. Jag skulle vilja säga tvärtom. Visserligen finns det fler gamla byggnader i Nijmegen, men biltrafiken förstör helhetsintrycket. I Arnhem finns en helt annan tystnad. Här har verkligen cyklarna satts i första rummet. Vilka cykelvägar!

We visit the area between Nijmegen and Arnhem because we read about this bicycle-highway. There was serval historical places – but I don’t think they are the most attractive places. Nijmegen has so much traffic and Arnhem is a quite modern big city.

Här fanns även en rondell bara för cyklister.

Vårt fokus var cykelinfrastruktur, men utan att vi visste det cyklade vi till Arnhem på just den bro som var i centrum för Operation Market Garden i september 1944. På Wikipedia finns en utförlig artikel om den misslyckade operationen. 

Not easy to find – but we found some old building.

Enligt turistbroschyren som vi hittade på Centralen (när vi skulle åka hem) fick nästan 100.000 personer lämna sina hem och Arnhem lämnades som en spökstad.

Om du är intresserad av andra världskriget ska du absolut gå rutten med hörlurar. Det tycks finnas en app att ladda ner med namnet Airborne stories. Berätta gärna om du lyssnat på den. (Tur för Cykelhandlaren att jag inte läste broschyren förrän vi lämnat Arnhem.)

It’s really easy to go from Arnhem to Amsterdam by train. Unfortunately is not the train so good for bikes. High step in (the danish train is much better) and not so many places for bikes.

Här kan du läsa mer

Om när vi besökte Arnhem

Om snabbcykelvägen till Arnhem

Rhens flodarmar Lek och War

De Hogeveluwe National Park (denna var det flera som rekommenderade – men tiden räckte inte).