Tre tips till Destination Söderåsen

Söderåsen har så otroligt mycket att erbjuda som cykeldestination.

I går cyklade vi på temat “Söderåsens gruvor” – en runda som så småningom kommer erbjudas via Travelshop.

Vägarna finns där redan. Likaså informationsskyltarna i Skromberga och två gruvmuseum.

I Ekeby sover Skrombergaverken sin törnrosasömn. En spännande plats med bra informationsskyltar.

För att göra det riktigt bra behövs följande

  1. Gör en separat cykelbana på sträckan från Ekeby kyrka till avtagsvägen till Geddsholmen. I övrigt går Sverigeleden på bra vägar med relativt få bilar.
  2. Byt ut skyltar om återvändsgränd till skyltar om att det går att cykla även om det är återvändsgränd (jo, det finns redan några sådana på sträckan – men på de flesta ställen är det felskyltat vilket gör det svårt för en besökare.)
  3. Se över underlaget på cykelbanor och övergångar mellan väg och cykelbana. Om du väljer att cykla en väg som är utmärkt som cykelväg förväntar du dig bra underlag. Här har Bjuvs kommun mycket att lära.
Sverigeleden är enkel att följa och går längs trevliga vägar – förutom här mellan Ekeby kyrka och Geddsholmen. Vägrenen är bred och cykelupplevelsen som helhet skulle vinna mycket på en separerad cykelbana några hundra meter.
Den här skylten om återvändsgränd är missvisande – det går hur bra som helst att ta sig fram med cykel. Finns många exempel på hur dessa skyltar använts fel i Bjuvs och Åstorps kommun.
Bjuv har fått cykelbanor genom samhället – ett hån mot cyklister. Ofta används cykelbanan som bilparkering. Det finns inga genomtänkta övergångar utan det skumpar rejält när cykelvägen går upp på trottoar etc. Dessutom är underlaget riktigt dåligt. Absolut inte en cykelväg för barnfamiljer.
Utanför Findus har cykelbanan nyligen fått nytt underlag – GATSTEN! Hur tänkte man här?

På www.cyklat.se hittar du fler bilder från Söderåsens gruvor (det blev en förkortad variant då vi avstod från att cykla via Nyvång. Hela turen beräknas bli cirka 75 km – helt perfekt med elcykel.)

Länkar

Här finns tips om hur Söderåsen kan utvecklas till en cykeldestination.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Captcha Captcha Reload