Familjen Helsingborg en cykelvänlig destination?

På Kristi Himmelsfärdsdag är många söndagsstängda ställen öppna. Därför tänkte vi börja på Larsviken. Nu kom vi aldrig ens dit, en slingrande Bygdeväg gjorde längtan efter att cykla olidlig redan i Allerum.

Kulla Gunnarstorp

Med blommande kastanj och syrén är det slöseri med upplevelser att sitta i bilen.

Vi parkerade bilen i en ficka vid vägen och kastade oss upp i sadlarna. Vilken skillnad! Dofter, fågelsång, kupering. När du skämt bort dig med att cykla är varje bilfärd en plåga. Särskilt nu på våren.

Längs en skogsväg från Hittarp blommade häggen i näshöjd.

Hittarp

Vi följde vägen till Hittarp och hittade en underbar skogsväg med doftande hägghängen i näshöjd.

Varför ska det vara cykelförbud här? Det är ju så här havsnära utan biltrafik man vill cykla. Någon fart är det inte att tala om pga underlaget.

Glädjen varade inte länge. En sur hundägare upplyste oss om att här var det minsann inte tillåtet att cykla. Förbudsskyltarna hade vi tydligen missat. Sura tanten malde på om att det var så många som promenerade här.

Vi slog följe med ett par cyklister som ledde sina cyklar. De var lika förälskade i cyklingen som vi. Jag frågade om deras bästa cykeltips.

“Överallt”, kom svaret.

Domsten

Efter sura-tantens kommentarer hittade vi massor av förbudsskyltar. Är det verkligen förenligt med målet att bli en cykelvänlig destination?

Att man måste vara försiktig i hamnen förstår jag – men förbud att cykla – är det nödvändigt?

Alla skogsvägar som man får gå på borde man få cykla på. Istället för förbud borde det finnas ett vägmärke som upplyser om att det är promenadcykling. Att cyklisterna ska ta hänsyn till de gående.

Kattegattleden följer en kraftigt trafikerad bilväg. Ingen cykelvänlig destination. Biltrafiken tröttar mer än man tror. Cyklingen blir bara en transportsträcka – ingen positiv upplevelse.

Viken

I Viken såg vi ett anslag om Paul Jönska gårdens trädgård var öppen alltid.

I Viken gick åter Kattegattleden ner till vattnet. Det är så här cykling ska vara!

Cykelväg

Asfalterad cykelväg ända ner till vattnet – då är cykelupplevelsen som bäst.

Medan vi letade efter gården kom vi i samspråk med två cyklister som letade efter en av Kullahjuls kontroller.

Kullahjul – ett bra sätt att komma ut och cykla!

Vi kom fram till att det borde finnas fler cykelaktiviteter och jag berättade om Naturskyddsföreningens cykelturer som planeras till hösten. (All info kommer på Jönssons cykelaffärs FB-sida.)

I Viken klev vi rakt in i en 1800-talsträdgård. Så många vackra växter – men de bilderna kommer i ett eget inlägg.

Café Öresund i Viken måste kommer vi återvända till.

Viken visade sig från sin bästa sida, men det var för tidigt för lunch. Istället slank vi in på Conditori Öresund och köpte en sockerbulle och en Gosen.

Vilka vaniljbullar. Massor av vaniljkräm och en “tung” bulle.

Expediten berättade att de bakade allt på plats.

Hit måste vi återvända när det är “varm-chokla-väder”

Cykelförbudsskyltarna fortsatte hagla.

Cykelförbud – men däremot tillåtet med betydligt mer platskrävande permobil. Underlaget gör ju inte direkt att man kommer upp i höga hastigheter med cykeln.

Istället för slingrande strandnära Skåneleden hänvisades cyklister till trafikerade vägar mellan husen.

Vad är påföljden för att man bryter mot cykelförbudet?

Ibland trotsade vi förbudsskyltarna och cyklade längs folktomma vandringsleder.

Lerberget

De små fiskesamhällena flyter nästan samman – Domsten, Viken, Lerberget.

Det förvånar mig att det inte finns fler rökeriet och fiskaffärer i hamnarna. Den här sträckan har verkligen förutsättningar att utvecklas för cykelturism.

Höganäs

Vilket läge Höganäs har! Vit sandstrand!

Bryggan i Höganäs.

Nere i Hamnen finns flera restauranger. Vi valde Bryggan och åt Helglunch – Röding.

Här hittar vårt omdöme om Bryggan.

Höganäs har många mysiga gator och vackra hus – ändå känns det sunkigt på något sätt. Utvändigt ser husen lika charmiga ut som i Viken – ändå är känslan annorlunda. Varför?

I Höganäs hittade vi ett genuint konditori med enormt sortiment och – på samma gata – en riktig leksaksaffär.

Ett av de bästa konditorierna!

Vi testade aldrig den gröna Hulkenbullen. Spenat bidrog till den gröna färgen.

Energipåfyllnad innan motvinden.

Tänk att det kan finnas en riktig leksaksaffär som klarar konkurrera med leksaksavdelningarna på Maxi, Cash och de stora kedjorna.

I Höganäs finns en riktig leksaksaffär

Vi bytte några ord med innehavaren som berättade att allt fler uppskattar den kunskap och service de har. Hon avslöjade att de sedan en tid driver House of vita och den vägen skaffat stor erfarenhet av internetförsäljning. Samtalet väckte tankar kring våra handelsvanor.

Någon som vet vad det här trädet heter?

Betydligt mer cykelvänligt än förbudsskyltar

På vägen tillbaka valde vi att strunta i cykelförbudsskyltarna och tränade balans längs slingrande stigar.

Hellre gropig grusväg än biltrafiken vid asfaltsvägen.

Viken

Tillbaka på Kattegattleden efter olovlig cykling på Skåneleden.

Så här ska cyklingen vara!

Motvinden var inte så farlig som vi trott. Solen gassade och de enda stoppen vi gjorde var för att dricka.

Eller så här! Bästa balansövningen.

Dags för vätskepaus längs Skåneleden

Med utsikt mot Danmark

Nu ville vi hem till solsängarna bag längan.

Ännu mer förbudsskyltar

Tack

Tack arga-tanten för inspirationen till dagens blogginlägg. Utan din hjälp skulle vi aldrig ha lagt märke till alla förbudsskyltar.

Fler vägar borde göras om till Bygdevägar.

Dagens cykling

Det blev inte långt alls men massor av upplevelser och njutning.

Sträckan mellan Kulla Gunnarstorp är 15 kilometer kortaste vägen – vi cyklade 4,6 mil totalt.

Fleninge

Med en cykelväg/Bygdeväg de fem kilometrarna mellan Fleningen Gästgivaregård och Hyllinge skulle Åstorp och Bjuvs kommun fått en cykelvänlig förbindelse med Kattegattleden.

Tips till Familjen Helsingborg.

Gör sträckan mellan Fleninge och Hyllinge cykelvänlig med en kombination av Bygdevägar och cykelvägar samt sätt upp skyltar. Då skapas en bra förbindelse mellan Kattegattleden och Söderåsen. Söderåsen har höga naturvärden som internationella turister uppskattar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Captcha Captcha Reload