Cykling i Nederländerna

Aldrig någonsin har cykling varit så roligt som i Nederländerna! Där har Sverige mycket att lära vad gäller cykelinfrastruktur.

Hela landet är indelat i olika rutter – cykelrutter, vandringsrutter, vattenrutter. Våra värdar i Pumerend lånade ut sina cykelkartor. Jag blev alldeles förvirrad av alla rutter.

You can’t imagine all the routes. 

Hur väljer man när allt ser lika spännande ut?

Regn och blåst gjorde att vi tog bilen en bit in mot Amsterdam. Trafiken är intensiv och vägarna många. Vi parkerade bilen i utkanten av Amsterdam, lastade ur cyklarna och hamnade i en helt annan värld.

Ganska snabbt upptäckte vi hur välskyltad den nationella cykelrutten var. Därför bestämde vi oss för att följa cykelrutt 7 söderut följande dag.

A part of the bicycle map. There are National biketoutes with green signs. The red signs have the name and kilometer and are local. There are so many routes that I get confused the first evening.

När jag gått igenom fotona kommer jag att skriva en resedagbok för varje dag och länka nedan.

Tills dess hoppas jag att du får en bra bild av vår resa genom den här sammanfattningen.

Monickendam – Marken – Edam – Volendam – Purmerend – Zaanse schans

Det finns massor av mysiga byar norr om Amsterdam som sammanbinds av härliga cykelvägar. Fastän du är så nära storstaden cyklar du på landsbygden. Undvik cykelvägarna som ligger nära bilvägarna. Avgaserna känns på långt håll och vi fick ont i halsen och huvudvärk av avgaserna när vi cyklade nära motorvägarna.

Volendam is a touristic fishing village.
Monickendam is one of our favourite village. Not so touristic, genuine cheese-shop and a real fisherman.
The well-known Edamer-chease come from Edam. This is a beautiful small village – not so touristic as Volendam.
Marken is a small village in the lake. The way goes on a dijk – this route was a bit boring. The village small and silent, but not worth the tour.

Amsterdam

Att cykla i Amsterdam är en upplevelse. Förhoppningsvis fångade jag känslan på de filmklipp som ska bli vLoggar.

En tur i Vondelpark är ett måste. Alla städer borde ha långa parkstråk där man kan cykla fritt på bra underlag.

What a bike-town. I love bicycling here every second. It was a wonderful feeling to be one of all this thousands of bicyclists. And so beautiful town. But I also get very tired of all this people everywhere.

 

Cykelroute 7 från Amsterdam till Utrecht

När vi summerar resan är vi överens om att detta var den absoluta höjdpunkten. Cykelväg 7 är bra skyltad och lätt att följa. Den slingrar längs kanaler, genom byar och är näst intill bilfri. Jag tror inte det fanns en endaste uppförsbacke och kan inte minnas en enda meter av dåligt underlag. Högsta betyg!

The national route 7 between Amsterdam and Utrecht is the best bicycle route we ever tried. Almost no cars, winding water, beautiful houses, small village. We just love every meter of this way.
Look at this bicycle route! The red basis is fantastic for the wheel. The car is not allowed to drive faster than 30 then they share the way with bicyclists.

 

Floderna Lek och Waar

Det här området är som gjort för cykling. Det vi kallar vallar kallas Dijk av lokalbefolkningen. Där uppe går asfalterade cykelvägar. Vilken utsikt! Det går massor av färjor över floderna och det kostar runt en euro att ta sig över. Vi kryssade fram och tillbaka massor av gånger.

Från vallarna har du fantastisk utsikt över landskapet. Byar ligger utspridda längs floden. Verkligt härlig cykling!

The area around the rivers Lek and Waar was also very nice for bicycling. There are nice bikeways on the hills (that the dutchs called Dijk). It’s so beautiful views over the rivers and landscape. You also pass serval small village.
In the area between Lek and Waar there are serval farms there the grow fruits.

Här kan du läsa mer om Lek och Waar

Storstäderna Nijmegen och Arnhem

När det gäller storstäder är Amsterdam i en klass för sig. Vi besökte även Utrecht, Arnhem och Nijmegen. Den som har bäst cykelinfrastruktur av dessa tre är Arnhem. Både Nijmegen och Utrecht har gett bilarna alltför stort utrymme.

Utrecht skulle kunna vara ett fantastiskt turistmål med sina många kanaler.

Nijmegen har en spännande historia då staden anlades av romarna. Tyvärr har bilarna även här tagit över staden. Under kriget bombades Nijmegen av misstag och återuppbyggnaden är tyvärr okänsligt gjord.

Trots att Arnhem är den största och modernaste staden är den värd ett besök för sin cykelinfrastruktur.

We visit the area between Nijmegen and Arnhem because we read about this bicycle-highway. There was serval historical places – but I don’t think they are the most attractive places. Nijmegen has so much traffic and Arnhem is a quite modern big city.

Short facts about Neatherlands

Inhabitants

about 17 milions

Population density

409 habitants /kvadratkilometer (23:e in the world 2016)

Area

41.453 kvadratkilometer (134:e)

Water 18,41%

Cities

1. Amsterdam (825.000 inhabitants)

2. Rotterdam (625.000 inhabitants)

3. Haag (515.000 inhabitants)

4. Utrecht (335.000 inhabitants)

5. Eindhoven (223.000 inhabitants)

6. Tillburg (211.000 inhabitants)

7. Groningen (200.000)

8. Almere (197.000)

9. Breda (181.000)

10. Nijmegen (171.000 inhabitants)

15. Arnhem (152.000)

Favorite Food

Kibbeling (we found wagon and shops everywhere)

Bikeservice

Everywhere!

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Captcha Captcha Reload