Cykelinfrastruktur

Förra veckan besökte jag Uppsala, Gävle och Stockholm. Det känns som om något håller på att förändras. När byggdes vägen mellan Centralen och Sergelstorg om? Nu delas utrymmet av fotgängare, cyklister och kollektivtrafik.

Några bilder tog jag inte nedan lägger jag upp bilder från ett av sommarens besök i Lund och Malmö.

Studentstäderna Lund och Uppsala har sedan länge haft en bra cykelinfrastruktur, men nu händer det även saker utanför studentstäderna. I somras reagerade jag över hur tyst det blivit i Malmö när många smala gator gjort bilfria. Cykelskyltarna imponerade också.

I förra veckan var det Gävles många cykelbanor som väckte nyfikenhet.

Ändå har vi lång väg kvar innan vi nått Nederländernas nivå.

Hittade följande kommentar på Bicycling

“I somras besökte vi vänner i Utrecht, vi cyklade i stort sett hela tiden under vårt besök där. Det var så enkelt, så lätt. Precis som du skriver – massor av barn på cykel! Våra egna barn var eld o lågor över att kunna cykla omkring i stort sett överallt. Och göra det själva eller med vännernas barn. Sen kom vi hem. Då försökte vi göra samma sak här hemma. Kontrasten kan knappast bli mycket större. Här finns endast små fragment av det cykelsystem som finns i Holland. Det är även svårt att förklara och kommunicera till barnen hur de ska agera, det vet jag knappt själv ibland. När vi var i Utrecht var vi ju ”nybörjare” där, men det var ändå avsevärt enklare än här. För att systemet var konsekvent, det var sammanhängande, det var tydligt hur du och andra förväntas agera. De som säger att cykelinfrastrukturen inte spelar så stor roll, att det handlar om andra saker, har stora kunskapsluckor. De har uppenbarligen inte ens tagit del av hur de som har framgång på området gör.”

Vad som inte imponerade på oss i Nederländerna var tågkonstruktionen. Det var inte helt enkelt att ta med cyklar på tåget.

Just möjligheterna att ta med cykel på tåget är vi nyfikna på. Tänk vilken bra kombination om man kunde tågluffa med cykel. Om dagarna cyklade man runt och upptäckte platser, på nätterna transporterade man sig till ett nytt område med ett nattåg.

Idag är det väldigt komplicerat att ta cykeln på tåget. Därför fick det bli bil till Nederländerna i oktober.

Nederländerna är helt fantastiskt att cykla i – här kan du läsa mer om våra upplevelser.

Hur väljer man cykelrutt i Nederländerna?

Härliga cyklar i Nederländerna

Vad kan vi lära av Nederländerna när det gäller cykelinfrastruktur?

Samtidigt som cykelförutsättningarna förbättras i många städer upplever jag att cykelinfrastrukturen är styvmoderligt behandlad.

– Innan leden “I Tychos hjupspår” kommer att markeras som cykelled måste vägen bli säkrare för cyklisterna och kommunerna ska uppvakta vägverket i frågan.

Helsingborgs dagblad den 30 juli 2003

Nu har det gått 15 år och fortfarande bedöms vägarna för farliga för cyklister. Att ta fram informationsmaterialet torde inte ha varit gratis, men någon cykelled har det inte blivit.

Borde inte cyklisternas säkerhet värderas högre?

Jag har inte sett förbättringar på Sydostleden sedan den öppnades. Bara försämringar, t ex på grusvägen (stenmjölet som skulle bli bättre med tiden, sades det). Och i närheten av Kristianstad har det kommit till en massa grindar, så att man inte kan hålla hastighet på banvallen. Alltså: EU gav pengar, trafikverket sätter upp hinder.

Som Peter säger: inga jävla grindar. Värsta gindhelvetet jag varit med om var när jag cyklade Kungsbacka-Gbg. Fick ge upp tillslut och ta en annan väg då man inte kom igenom med packväskor på den skyltade leden. Sen får skyltarna gärna vara stora och synliga så de syns på håll. Och som även Peter sa. Skyltar in mot bredvidliggande samhällen (om leden dras förbi) med symboler för vilken service man kan tänkas hitta.

Ja, det där med grindar är ett elände. Det har jag också diskuterat med dem om, och det är en fråga som de brottas med. Jag kan höra med dem hur det går och varför det är svårt att få till nån ändring.

Citat hämtade från FB-gruppen Cyklistbubblan

“Ett litet kärleksbevis från staden till sina cyklister. Det nedre röret är precis rätt för att sätta foten på och det övre för att hålla handen på. Jag är lite rörd.” Citat från FB-gruppen Cyklistbubblan den 12 maj 2018. Bild: Jonas Bergvall

Inspirerande förebilder

Nederländerna – världens bästa cykelland – Bicycling

Världens bästa cykelstäder enligt Copenhagenize (juni 2017)

Sveriges cykelvänligaste städer – Kommunvelometern 2017

Svenska cykelstäder

Cykelns plats i den kommunala planeringen

Svenska cykelstäder

Elcykeln i trafiken

Norsk forskningsrapport angående elcyklar och olyckor

10 reformer

Varför flyttar människor till Cykelparadiset? The guardian

Bilfria zoner runt skolor

Alla ska kunna ta cykeln till skolan

Hur ska vi få bilister och andra fordonsförare att respektera cykelbanorna?

Ekonomi

2018-2029 satsas 130 miljoner på bättre cykelvägar i södra regionen

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Captcha Captcha Reload