Resor

image

11.17 avgår tåget från Malmö. På Skånetrafikens hemsida ser jag att det är ersättningsbussar … Längre restid mellan Ystad Malmö. Tänker ta ett tidigare tåg till Malmö för att inte missa tåget till Stockholm.

I helgen var det också ersättningsbussar. Dottern ringde och vi lyckades ordna skjuts från Ystad. Tåget var mer än en timme försenat på vägen upp. På vägen hem var det mer än 30 minuter försenat och hon meddelade mig att det inte var säkert att hon skulle hinna med sista tåget.

För en tid sedan skulle jag och en kompis ta tåget en sen kväll från Hyllie. Inställt. Hur glad blir man en söndag. Vi kastade oss i en taxi. Skånetrafikens garanti ersätter reskostnader upp till 500 kr per person. Så vi hade tur som var två. Ändå täckte inte ersättningen våra utlägg för taxi och oanvändbara tågbiljetter.

När jag åker till Stockholm vågar jag inte längre chansa på att komma i tid utan åker helst dagen innan.

Varför fortsätter jag ändå envisas med att åka tåg?

Jo, jag tycker verkligen att det är ett fantastiskt kommunikationsmedel. Du kliver ombord och har sedan timmar av ostörd tid för tankar och läsning. Ingen väntan på incheckning och säkerhetskontroller. Du hamnar mitt i centrum utan byten till tåg och bussar. Tempot i tåg är så annorlunda mot hetsen i korta flygresor.

Ofta ser jag fram mot själva tågresan. Sparar tidningar som ska läsas, tankar som ska tänkas färdigt.

Enligt reklamen ska ju dessutom tåg vara ett mer miljömässigt färdmedel.

Så jag envisas fortfarande med att resa tåg trots dyra utlägg jag fått svara för vid inställda tåg, missade middagar, oron för att inte hinna med sista tåget, komma i tid till möten mm. Men jag undrar hur många som gett upp?

Tåg är ett fantastiskt färdmedel – om det fungerar! Hur svårt kan det vara? Hur stor betydelse har några minuter i tidtabellen? Eftersom tågen sällan är framme i tid vore det väl bättre att ha luft i tidtabellen och göra som GeKås i Ullared och överraska kunden positivt. När jag reser har jag tidigare byggt min planering på att tåget är i tid – det vågar jag tyvärr inte längre.

…hur svårt kan det vara att få tågtrafiken att fungera?