Rekrytering – ambassadör (49)

De 7 goda vanorna Redigera inlägg

I går fortsatte jag med boken de 7 goda vanorna. Det tar sådan tid eftersom jag hela tiden reflekterar och funderar utifrån min egen verksamhet.

Vinna/vinna. Hur hittar man incitament att alla känner sig som vinnare? Hur premierar man prestation och samtidigt team-anda?

Inom advokatbranschen är det viktigt med bonusar om man drar in många uppdrag. Samtidigt främjar det inte team-känslan.

I fredags åt jag lunch med en ung jurist som var intresserad av att jobba här. Hon hade bl a tävlat i friidrott på riksnivå vilket för mig tyder på starka drivkrafter. Innan lunchen var slut hade jag lovat henne anställning här i februari. Är jag helt tokig?

Men våra visioner sammanföll så väl – hon var intresserad av att öppna egen byrå i Kristianstad om 3 år. Det lät för bra för att vara sant! Tillsammans kan vi ta fram konceptet för servicebolaget… Ja, det var sådan wowkänsla att jag inte ville riskera att tillfället gick mig ur händerna.

Är det fler än jag som fattar så snabba beslut att man efteråt undrar om man är riktigt klok?

Erfarenhet

Vid rekryteringen gick jag huvudsakligen på min magkänsla.

Det är rätt väg enligt Ingrid Tollgerdt-Anderssons forskning. Men jag missade det första skedet.

Vad behöver företaget? Vilken kompetens?

Ett gott råd är att noga tänka igenom arbetsuppgifterna innan du rekryterar. Att anställa är oerhört kostsamt. Personalkostnaderna är höga och handledning medför odebiterbar tid för den som handleder.