Hur tar du hand om din cykel?

En sån där dag då grådasket gör det svårt att komma ut
När regnet slått sig till ro över hela Skåne
Vi fixar cykelbeställningar, tar hand om småfåglar tills regnet upphör
Turen tar tid
Vi fyller korg och pakethållare med skräp
Känner oss nöjda med dagens klimatinsats!

Att cykla över Söderåsen är en ny upplevelse varenda gång. Idag var det bara grått – men ändå så vackert.

Vad cyklar ni på?  .
Hittills har vi kört på begagnade cyklar. Vi cyklar 5.000 – 6.000 kilometer per år och servar dem regelbundet. I veckan fick Svens Giant ny kedja och nytt drev bak och fram. Reservdelar som kostar omkring 600 kronor (arbetskostnad 500 kronor). Andra delar som byts regelbundet är bromsklossar. Vi har satsat på däck med hög kvalitet med så tjockt kevlar att vi kan cykla över ett häftstift utan att få punktering. .
En kvalitetscykel som du förvarar inomhus har evig livslängd till skillnad från lågpriscyklar som det inte är lönt att reparera. .
Är du rädd om din cykel?

minimalistinnan

Det hade uppskattats med en guide för cykelvård… jag är lite osäker på hur jag bäst tar hand om min

Tack för tipset – här kommer en kortfattad guide.

Dagligen

Förvara cykeln inomhus. Fukten utomhus ökar risken för rost (kedjor, växelvajrar – ja allting tar stryk av fuktig utomhusluft). Ett cykeltak eller carport räcker inte.

Någon gång i veckan

Kolla lufttrycket i däcken. Om du har elcykel kommer du att märka att du kan cykla mycket längre på en laddning med välpumpade däck. Det gör även stor skillnad på en vanlig cykel.

Smörj kedjan med ”vanlig olja”. (När jag frågar Sven förtydligar han med att de brukar använda vanlig motorolja.)

Inför en längre cykeltur kollar Sven alltid följande

  • Snurrar hjulet och ser att det inte går emot i bromsarna.
  • Känner att bromsarna tar och eventuellt justerar dem
  • Justerar växlarna
  • Tänder belysningen (även dagtid för att synas bättre)

Efter 3.000 – 4.000 kilometer

Lämna cykeln på verkstad. De vanligaste slitdelarna som byts är kedja och drev.

På  service ser de även över följande funktioner

  • Behöver hjulen riktas upp? Behöver någon eker bytas?
  • Fungerar bromsarna eller behöver någon bromskloss bytas (gäller handbroms)?¨
  • Justerar växlarna
  • Känner över så att alla skruvar sitter fast
  • Kollar belysningen så att den fungerar
  • Känner att pedalerna sitter ordentligt fast

I Billesholm provcyklas alla reparationer innan de lämnas ut till kund. Upptäcks något som behöver fixas kontaktas kunden med kostnadsförslag.

Jag frågade hur många cyklar Sven provcyklat.

Han uppskattar att han genomsnittligen provar femton cyklar om dagen. Det har han gjort i 44 år – så runt en 150.000 cyklar … Det är en del …

Tack Minimalistinnan för tipset!