Cykelmässor i Danmark

Oj, vad jag kom ur alla rutiner den här helgen.

Så snart Sven stängt affären i lördags tog vi bilen på färjan till Danmark. (Alltså, det är nästan en pina att åka bil varje gång. Saknar att alla sinnen inte kan vara med. Men ibland bara måste vi ha bilen. Som den här gången när vi skulle på mässa. Det fanns en hel låda reklamationer som skulle lämnas. Dessutom får vi pärmar och en massa annat med tillbaka.)

We park the car in Snekkersten and took our bikes. What a wonderful evening at the coast.

Vilken kväll! Även om det blåste friskt var det så otroligt vackert. I Snekkersten satte vi bilen. Det blev två mil njutning längs kustvägen och en fantastiskt god middag på Restaurang Sletten. (Maten får ett eget inlägg om några dagar.)

I had to stop a serval times just to take a photo och breath. I don’t remember the name of the place – Espbergade, Humlebaek – they are all so amazing places.

När vi kom tillbaka till bilen hade det hunnit bli mörkt och vi fortsatte till hotell Zleep i Ballerup (som leverantören bjöd på). Det finns mycket att säga om hotellet – men även det kommer i senare inlägg där jag kommer skriva om att välja boenden.

I love clouds. This evening they change all the time – like a theatre.

Söndagen tillbringade vi på cykelmässan i Ballerups velodrom. Antalet elcykelmodeller för den svenska marknaden hade exploderat.  Vi kunde även se större fokus på snygga transportlösningar som väskor och korgar. Atranvelo är en svensk cykelinnovation att hålla ögonen på. Allt fler cykelmärken väljer deras pakethållare som standard. (På mitt insta-konto kan du se några höjdpunkter under ”Utrustning”.)

What do you think about cars? I think they are ugly in pictures …
I just love this place. I think it is Humlebaek. We always have to take the route out to the harbour.

Det blev massor av filmklipp både på instagram och för en framtida vLogg om elcyklar. (Numera är det inte lika tätt mellan vLoggarna eftersom dottern har fått jobb på Starfields – men den som väntar på något gott… )

This time we found a new little way. It was to the cemetery. One of the most beautiful cemetery I ever seen. Like a botanical garden.
But not so good way for bikes …
So I have to stop again … look at this pictures …
I just say … clouds …
And then there come a rainbow over Malmö …
another harbour…
It was dark before we reach the car.

Efter lunch lämnade vi Ballerup. både Ballerup och Taastrup ligger inom Stor-Köpenhamn med ett myller av motorvägar. Med bil kom vi fram på femton minuter, checkade in på hotellet och kastade oss upp i cykelsadlarna. Från sommarens cykling i Danmark har vi lärt oss att bestämma oss för att följa en cykelrutt.

One of all these harbours along the bikeroute 6 in Denmark
Denmark is very good at bike routes – they are easy to follow.

Cykelväg 69 passerar Taastrup och går ner till havet. Tyvärr hittade vi den inte. Istället blev det småvägar via Ishöj Landby ner till cykelväg 70. (Inte helt lätt att hitta till cykelvägarna – men när man väl hittat dem är de bra skyltade.)

Bikeroute 69 followed Vejle å – så calm and beautiful route.

Området vid Vallensbaek ser märkligt ut på kartan och vi bestämde oss för att utforska kuststräckan mot Köpenhamn. Först cyklade vi grusvägar så nära havet vi kunde komma fram till Avedöre Holme. På tillbakavägen valde vi den asfalterade cykelväg 6. Säger bara wow – helt underbar cykling! Svårt att beskriva i ord – men kolla bilderna så förstår du! Riktigt bra skyltat och härifrån var det lätt att hitta cykelväg 69 (som enligt skyltarna går ända upp till Klampenborg.)

Än en gång blev vi positivt överraskade. Cykelvägen följer Vejleå och går genom ett sankmarksområde. Fastän cykelvägen går genom Stor-Köpenhamn är det som att cykla på landsbygden. Känslan av att cykla längs en kanal fick oss att bestämma oss om höstens cykelresa. Det blir inte Bodensjön i år heller. Det blir Nederländerna.