Är bilskam nästa trend?

Den frågan ställer sig Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson, men mer om det nedan.

För ett år sedan led jag av djup klimatångest. Tack vare Greta Thunberg, Klimatklubben och Sustainable influensers har jag lärt mig att hantera ångesten.

Ett annat viktigt steg var när jag formulerade min uppgift att verka för ökad biologisk mångfald och minskade koldioxidutsläpp.

Det går liksom inte att fokusera på allt samtidigt.

Nu har jag en avgränsning som jag klarar av att hantera.

När det gäller koldioxidutsläppen är kurvorna skrämmande. Här måste vi göra vad vi kan för att ändra kurvans riktning.

Under två dagar var jag med i FB-gruppen Bensinupproret 3.0, men vilken tråkig stämning. Istället för att hjälpas åt att tänka framåt fick jag skit för vinterns flygresa.

(Vi har resonerat som med ”matsvinn”. Om du köper biljetterna i sista-minuten skulle platserna annars stått tomma. Eftersom vi huvudsakligen äter lokalodlad mat har jag haft ett resonemang om att det är bättre att åka dit maten finns än transportera maten till oss. Vår situationen är lite speciell eftersom Cykelhandlaren endast kan ha semester när det är för kallt att cykla i Sverige.)

Jag försöker fokusera på de positiva förändringar vi gör och tänker att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. För några år sedan bestämde vi oss för att minska ner antalet flygresor till max en tur och returresa per år. Vi bestämde oss också för att alltid välja närmaste solsäkra värme (dvs Kanarieöarna istället för Thailand och Amerika). Min avsikt är inte att skambelägga utan att vi ska tänka efter. Vilka steg kan vi ta för att minska koldioxidutsläppen?

UPDATE OF MAY 6, 2019:The 415.09 ppm reading we posted for CO2 in the air at Mauna Loa on May 3 has been revised to…

Publicerat av CO2.earth Lördag 4 maj 2019

Bilskam?

Är bilskam nästa trend frågar Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson i en debattartikeln som publicerades i Sydsvenskan den 15 maj 2019. Samtidigt berättar han om flera positiva förändringar från den senaste tiden.

På bara några månader har resmönstret i Skåne förändrats. Enligt Swedavia minskade antalet flygresenärer på Malmö Airport med 11 procent årets första fyra månader. Under samma period ökade resandet med kollektivtrafik i Skåne med 1,8 miljoner resor. Regionbusstrafiken runt Lund och Kristianstad ökade med 10 procent, stadstrafiken i Malmö med drygt 7 procent, och Pågatågen med 4 procent.

Linus Eriksson delar med sig av många intressanta reflektioner kring att bilen blivit norm.

Konsekvensen är att 25 procent av städernas ytor tas upp av asfalt, parkeringsplatser och gator. Ytor som vi istället skulle kunna leva och umgås på. Enligt Naturvårdsverket står inrikestransporter för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Priset är global uppvärmning.

Och när jag läser att Skånetrafiken vill bli bättre kan jag inte mer än att jubla.

Vi på Skånetrafiken har bestämt oss för att bli bäst i världen på kollektivtrafik. Skälet är att Skåne har lägst sysselsättningsgrad i landet. En väl fungerande kollektivtrafik är en av de enskilt viktigaste faktorerna för att ändra på det. Kollektivtrafik möjliggör matchning mellan arbete, utbildning och boende utan att öka utsläppen. Det ger i sin tur konkurrenskraft, tillväxt och ökad skattekraft. En bilresa Helsingborg–Malmö ger lika mycket koldioxidutsläpp som 255 tågresor.

Passade på att testköra Nishiki Urban när jag sympatiserade med Greta Thunberg utanför kommunhuset i Bjuv idag.

#redovisamilen

Jag tror att många bilresor görs slentrianmässigt. Därför har jag utmanat mig själv att redovisa bil-mil under juni månad. Redan i maj har jag börjat så smått för mig själv. Att skriva upp och notera gör det lite jobbigare att ta bilen – och det är vad som behövs.

(Gällande flygresor tänkte vi byta flygresan mot tågresa till solen. Vi får se hur vi lyckas när det gäller att få med oss cyklarna och klara oss på fjorton dagar som är den tid Cykelhandlaren kan vara bort från affären.)

Länkar koldioxidutsläpp

Expressen kommer rapportera koldioxidhalten i atmosfären

Kommunal koldioxidbudget i Umeå

Höjd bensinskatt skapar möjligheter för en levande landsbygd

Skälet till att det går så sakta – Oljebolagens lobbyarbete?

Preems anläggning i Lysekil

Länkar biologisk mångfald

Kommuner slutar klippa gräset

Skogen tror att den ska dö

Sluta konsumera olivolja

Länkar om dagens globala klimatstrejk

Se inslaget på svt 

Enligt rörelsen planerades över 1 700 manifestationer världen över, och stora folkmassor marscherade genom såväl Lissabon som London.
– Vi är här som ett kollektiv, vi agerar mot klimatförändringar. Det är viktigt att delta, säger en demonstrant i Nya Zeeland.

Svt.se

Bra sammanfattning över vad som hänt sedan den 20 augusti 2018

Expressen

Göteborgsposten