Reklamation

Att hjälpa innebär även att hjälpa människor in på arbetsmarknaden. Mia har börjat hos oss (hon får själv presentera sig på gillasidan på FB). En av hennes uppgifter kommer att vara att kopiera över Lev Livets krönikor från www.advokatbyran.nu över hit. När jag tittade igenom inläggen för att kunna förklara för Mia vad jag vill ha gjort hittade jag bl a det här.

Har du för vana att kontrollera kvittot när du handlar i affären? För några år sedan tog jag för vana att kontrollera varenda kvitto. Då upptäckte jag att affärerna väldigt ofta hade fel priser inlagda så att jag och alla andra kunder fick betala fullpris istället för utlovade extrapriser. Jag såg det som min uppgift att ta tillvara hela konsumentkollektivet och klagade.

Så klart inser jag att det blir tröttsamt i längden.Och visst anar jag en irritation i kön och tankar om att jag är snål. Men jag anser att det är viktigt att vi inte luras att betala ett högre pris än som utlovats.

När barnen var små lärde de sig tidigt att reklamera. Hur ofta har du inte fått in dålig mat på restaurang? Är det inte bra säger jag till! Om du bygger hus är det inte ovanligt att material blir försenat – jag är säkert en jobbig kund – men jag kräver prisavdrag! Lusläser avtalsvillkor och reklamerar om de inte håller vad de lovar.

Samtidigt – det är oftast inte ekonomiskt försvarbart att anlita jurist om det handlar om belopp under 20 000 kr. Men då finns Allmänna reklamationsnämnden. Där kan man anmäla det inträffade om inte säljaren är beredd att vidta rättelse.

Idag blev jag så där irriterad igen. Netto annonserade om tre paket Zoegas kaffe för 89 kronor. Vi hittade skylten i en av lågpris-öarna och därunder fanns tre sorters Zoegas – dock inte Skånerost som vi ville ha. På skylten stod det inte något om vilka sorter som ingick. Efter viss tvekan konstaterade vi att vi kunde pröva en av varje sort.

I hissen ner till parkeringen kontrollerade jag av gammal vana kvittot och såg att vi hade betalt fullpris. Jag gick tillbaka till kassan. Tjejen kunde inte hantera frågan utan fick tillkalla en annan kille. Kön växte. Den ena sortens kaffe ingick inte i erbjudandet – trots att alla tre sorternas kaffe var placerade på en särskild plats i affären under skylten med extrapris. Hade jag plockat sorterna från hyllan hade jag haft lättare att acceptera situationen.

Hur många gjorde som jag och blandade kaffesorterna utan att uppmärksamma att rabatten inte gällde? Hur många vågade gå tillbaka och klaga för 40 kronor? Hur mycket tjänade Netto på att lura kunderna genom att blanda in en kaffesort som gjorde att extrapriset inte gällde längre?

Förlåt alla kunder som fick vänta lite längre i kön – men jag tänker fortsätta att strida mot affärer som försöker göra obehörig vinst!