Tankar kring kvalitet och varumärke

20120605-163504.jpg
I boken ”10 tankar om tid” av Bodil Jönsson skriver hon om ”ställtid”. Vi är i en process med många administrativa förändringar och jag behöver ställtid för att kunna fokusera på mina ärenden. Att skriva bloggar är en sorts ställtid för mig.

Det är som om jag behöver ”rensa ut” alla tankar för att kunna fokusera. När jag bloggar är det som om tankarna rinner ut genom fingrarna, ner i tangentbordet och ut i bloggosfären.

Tidigt i morse tog jag cykeln ner till stranden och vandrade en lång runda. Vågornas kluckande hjälper till att hitta fokus. Mycket av mina tankar är i varumärket – hur vi bygger en byrå av världsklass.

20120605-163514.jpg

På lunchen gick jag ner på Mathallen för att kompletteringshandla inför kvällens grillning. De bygger om igen – för vilken gång i ordningen vet jag inte. Mathallen är mindre än Willys – men de har ett fantastiskt sortiment och en manuell köttdisk. Allt fler upptäcker att de erbjuder hög kvalitet. För något år sedan sa sonen ”Det är märkligt – men de har bättre saker på Mathallen än i Ystad”.

I förra veckan sålde de svenska jordgubbar till halva priset. Jordgubbarna såg övermogna ut. Tjejen i kassan berättade att de hade levererats samma dag – men hon hade inte godkänt dem. Då hade säljaren och hon kommit överens om att sälja ut dem för halva priset.

De små detaljerna är viktiga för varumärket – att hålla en hög kvalitet i allt!

20120605-163537.jpg

Dagen rullar på. Ständigt vill vi vara på topp. Vara tillgängliga. Göra ett bra jobb. Men tiden räcker inte till allt. Ständigt måste vi prioritera. Tyvärr kan det bli så att det som inte är akut hamnar längst ner – även om det stod överst på listan i början av dagen. Och – även om det inte får hända – kan jag se hur dagar läggs till dagar. Nu har jag flyttat fram min juni-semestervecka för att förhoppningsvis komma ikapp innan semestern.

Att inte ha en snabb handläggning påverkar så klart också varumärket. Just nu är det som om ärendena bara ramlar in. Och när man har som mest att göra är det som svårast att säga nej – för det är mycket enklare att säga ja än att säga nej.

Jag lyfter luren och ringer en klient som bokat rådgivning kring ett ämne som ingen av oss har som ”fördjupningsämne”, Antagligen uppskattade klienten att jag föreslog två advokater som jag vet har mycket större erfarenhet.

Genom att tacka nej till områden där vi inte verkligen är på topp kan vi fokusera på byråns klienter och på att få våra nya rutiner att sitta så att vi inom kort kan erbjuda den servicegrad vi alla drömmer om!