Varumärke – ambassadör (30)

Äta elefant Redigera inlägg

Det är så lätt ägna sig åt det som är brådskande och glömma det som är viktigt långsiktigt.

Igår betade jag av en sådan grej – det där med att flytta telefonabonnemangen för att kunna koppla in växeln. Retade mig på Telias avgifter förra gången jag bytte bolag. I går erbjöd sig säljaren av telefonväxeln att svara för avgifterna och jag förklarade att jag hinner inte läsa allt det finstilta. (Hm… blir bara så irriterad på all administration som krävs i alla lägen.) Så snart är nog växeln på gång.

Kopieringsmaskinen har kommit – jättestor! Idag kommer vår it-kille och kopplar in den. Mitt gamla jag skulle så klart varit på plats och sett till att lära mig allt. Nu kämpar jag för att lämna över till andra. Att jag skall kunna fråga någon annan hur det fungerar istället för att andra skall fråga mig. Förändringen tar tid och jag får verkligen kämpa!

Att utveckla företaget känns som att äta en elefant. Men om man tar en skiva om dagen – i månader – ja, år – så ska det nog gå.

I går fick jag följande från Lars-Erik Ström www.marketinglaw.se angående att registrera mitt varumärke internationellt.

”En USA-ansökan för två klasser utan komplikationer kostar ca15 800 SEK  och en klass ca13 500 SEK ex moms.

Ansökan skall avse juridisk verksamhet (45) men kanske också företagstjänster (35).  Två klasser ger ett vidgat skyddsomfång för en verksamhet där gränserna är flytande. En föregående sökning om märket är ledigt kostar 2000 – 3000 SEK beroende på antalet träffar.

 

En EU-ansökan (CTM) kostar motsvarande ca 16 600 SEK.(upptill tre klasser).

 

Thailand ligger utanför Madridsystemet och jag måste ta in pris utifrån. F ö är de mästare i konsten att fakturera tillkommande kostnader och det blir därför inte möjligt att ge en bindande offert. Men en prisidé kan jag ge.

 

Till detta kommer frågan om varumärkesbevakning som inte innefattas i dessa priser.”

 

Spännande – en helt ny värld. Men jag tar det inte nu – skall fundera lite till först.