Vad krävs för att fler ska cykla?

Frågan ställdes av vetenskapsradion, Klotet. Lyssna gärna på radioinslaget som du hittar här. 

Svaret beroende på vilken sorts cykling vi talar om.

Igår tog jag tåget till Malmö och steg av vid Triangeln. Just nu pågår vägarbete, så inte ens bussarna kan köra här. Oj, vilken tystnad och så många människor i området utan att det uppfattas som trångt.

På Cykelmässan den 6 september delade Charlotte Högberg in cyklister i följande kategorier:

Äventyrscyklister

Här talar vi om cykling på fritiden; cykelsemester, träning, Vättern runt, Cykelvasan. På www.cyklat.se försöker vi inspirera till vad vi kallar upplevelsecykling. Då saknar det betydelse vilken sorts cykel du använder. Jesper Porksen kallade det rekreativ cykling.

Sedan Kattegattleden invigdes har antalet cyklister ökat lavinartat i området.

Cykelinspiration på insta

Veronika Forsberg delar bilder från landsvägscykling

with_bike_in_nature – bästa mtb-bilderna

Cykel_katarina – inspirerar till mer mtb-cykling

De nationella cykellederna

Kattegattleden

Sydkustleden

Sydostleden

Lägg märke till skylten på huset i bakgrunden ”Cykelstationen”. Här kan du få hjälp att reparera din cykel direkt i anslutning till en av uppgångarna från tågstationen. Både Äventyrscyklisten och Vardagscyklisten har behov av cykelverkstäder.

Politiska cyklister

Här kan det handla om att cykla för att det är bättre för klimatet eller i olika manifestationer.

Cykelfrämjandet

Extinction Rebellion Sverige

Kampanjer kan påverka fler att cykla – men först behövs en bra cykelinfrastruktur

Vardagscyklisten

Här handlar det om att cykla till arbete, skola, träning eller för att uträtta ärenden. Ofta är det den här kategorin man tänker på när vi talar om att cyklingen bör öka.

En stor inspiratör när det gäller transportcykling är Malin Lundskog. 

Mattias Persson uppmärksammar förbättringspotential på instagramkontot. Här kan du hänga med genom Stockholms gator. 

Den här cykelparkeringen imponerade på mig – kameraövervakad!
Det är första gången jag sett en kameraövervakad cykelparkering.
Övervakade cykelparkeringar kan vara det som får dig att investera i en dyrare cykel.

Vanligtvis står valet mellan cykel, kollektivtrafik och bil. Kostnads- och tidsaspekten blir avgörande faktorer vid valet av transportmedel. En faktor som får stor påverkan är hastighetsbegränsningen i tätbebyggt område. Om maxhastigheten skulle sänkas till 30 km/timme och cyklisterna ges de snabbaste genomfarterna skulle troligen fler välja cykel framför bilen.

Jonas Hedlund, Region Skåne, uppgav att 650.000 av Skånes invånare pendlar till arbetet varje dag. Av dessa kan hälften cykla på mindre än 30 minuter. Således är förutsättningarna för att använda cykeln för jobbpendling mycket goda i Skåne. Varför är det då inte fler som cyklar?

Kanske har bra skyltar störst betydelse för besökande cyklister.

Jonas Hedlund berättade om kampanjen ”Inga löjliga bilresor” som fick god effekt för några år sedan. Emellertid är det meningslöst att försöka påverka folk att cykla om förutsättningarna för cykling är dåliga.

På sidan Cykla i Skåne hittar du länkar där du kan anmäla brister i cykelinfrastrukturen till respektive komun.

Runt Triangeln i Malmö skvallrar antalet parkerade cyklar om att Malmö har blivit en stad där cykelinfrastrukturen tas på allvar.

Varför är det viktigt att fler cyklar?

Ökad valfrihet

Barnens frihet

Klimatet

Folkhälsa – att få fler att röra på sig är nödvändigt för att klara vårdbudgeten i Skåne.

Jonas Hedlund uppgav att det är ungefär lika många som pendlar med cykel som med kollektivtrafik i Skåne. Emellertid får kollektivtrafiken betydligt mer resurser. Han menar därför att cykeln ska ha större utrymme i planeringen.

Malmö v/s Bjuv

Och vi kan intyga att Malmö verkligen har lyckats att skapa bra förutsättningar för cyklister. I slutet av den första vLoggen cyklar vi i Malmö (10.54 in i vLoggen). På instagram finns några klipp från en cykling genom Bjuv. 

 

Länkar

Här hittar du en sammanställning över cykelinläggen i september.