Studiedag på Älvdalens utbildningscentrum

Introduktion

10.00 Introduktion till sidan trollkona och mitt möte med läraren på tåget som berättade att det hände så mycket på 1600-talet att det i regel blev grupparbete. Träffade Niklas diskuterade att ta fram något som engagerar även de elever som inte är intresserade av historia.

Val av ämne

10.30 – 11.00 Sitta i grupper – diskutera vad ni är nyfikna på att veta mer om. Vi kommer gå runt och lotsa er vidare till ett ämne (detta skulle kunna förberedas några veckor innan temadagen. Tror det är viktigt att diskutera frågorna under en längre tid – jämfört med när mina barn ska skriva uppsatser – hur lång tid det tar att hitta ämne. Lärarna kan ta den här introduktionen när de berättar om temadagen. Kanske behövs det en lärarhandledning?) Vi samråder och vägleder enligt trattmodellen. Viktigt att hitta ett ämne ni vill veta mer om så kommer jag hjäpa er att hitta mer information.

Förslag på ämne

Livet i Åsen på 1600-talet

Här kan man ha olika inriktningar – individnivå – hur var exv. Gyris-Marits liv.

Vilket år föddes hon – vad hände då?

Vilka krig pågick under hennes livstid.

Hur påverkades hon? Vad åt hon?

Hur var hennes syn på religion.

Vad trodde hon på för väsen?

Läkande örter – hur användes det?

Tratta ner till ett greppbart område.

I denna process är det viktigt att resonera – dra paralleller och sätta sig in i det livet individen levde.

De styrande

Hur regerades Sverige?

Vilka frågor hade de styrande i fokus?

Hur levde adeln? (Här blir det intressant om en grupp jobbar med Livet i Åsen och en grupp med adeln. Troligen har kontrasterna aldrig varit större.)

Brott och straff

Vilka lagar gällde?

Vilka straffmetoder fanns?

Jag jobbar med eleverna tillsammans med dem så att de känner sig delaktiga i utvecklingen.

Rättssäkerhet

(Rättssäkerhet – använde tortyr för att särskilt svårbevisat brott)

Hur spreds häxprocesserna?

Hur spreds trolldomsanklagelserna? (Ryktesspridning och paralleller till sociala medier).

Titta på trolldomsprocessernas spridningsområden.

Hur gick det till? (Gävlepojken som kom till Stockholm).

Varför trodde de på häxor? Betydelsen av auktoriteter.

Maktens män

Vilka var de?

Hur var de organiserade?

Nämndemännen.

Den tysta massans ansvar

Tema: den tysta massans ansvar

Kyrkans män

Religionens förändring från medeltid till 1668 (reformation, religionskrig, drottning Kristina, ortodoxare utövning)

Återsamling

12.00 Återsamling – varje grupp presenterar kort sitt ämne och varför.

Grupparbete

Grupparbete där jag och läraren går runt och hjälper till, fångar upp tankar.

Redovisning

Läraren och Andebark tar olika roller för att levandegöra parallerna till nutid och få igång en diskussion.