Helsingör – Kokkedal 23 kilometer

Cykelvägen från Helsingör till Köpenhamn tillhör våra absoluta favoritsträckor. Den är enkel att hitta – cykla så du har havet på vänster sida så hittar du snart en blå cykelskylt med siffran nio i en röd kvadrat.

För det mesta tar vi färjan tidigt på söndagsmorgonen. Då är biltrafiken sparsam, men i lördags hade solbadarna parkerat sina bilar nära cykelvägen och var på väg hem från stranden. Först i Espergaerde blev det tyst. I vanliga fall är underlaget väldigt bra, men den här gången pågick en del vägarbeten.

It’s cheap to take the ferry from Helsingborg to Helsingör. Then you can follow the coast at bikerout 9. You will pass serval village with small harbours; Snekkersten, Espergärde, Humlebaek, Nivå.

Snekkersten

Det första fiskeläget du hamnar i är Snekkersten. Ta dig tid att cykla ner i hamnen och njut av tystnaden. I Snekkersten finns flera sandstränder.

För några år sedan bodde vi en natt på Borupgaard – ett avkopplande hotell med stora träd i parken.

Mer om Borupgaard

Mer om Snekkerstens strand på VisitDenmark

Espergaerde

Nästa fiskeläge du kommer till är Espergaerde. Här finns en fiskbutik där vi brukar stanna till och köpa rökt fisk. Tyvärr bygger menyn i ”luckan” mycket på mat som jag inte längre äter. Men den rökta fisken är väldigt god.

När vi cyklade tillbaka till Helsingör åt vi på Divino – härligt avslappnad atmosfär och väldigt god italiensk mat. Sven åt lasagne och jag valde en gratäng med aubergine som jag inte har en aning om vad den hette. Gott var det i alla fall.

After Espergaerde there are not so much car traffic, but beautiful views.

Humlebaek

Här blir cyklingen riktigt, riktigt härlig. Smala gränder, stockrosor, lavendel. Ta gärna en paus och ströva runt på kyrkogården – det är som en parkoas. Leden svänger ner mot havet förbi konstmuseet Lousiana. Håll uppsikt – för det är lätt att missa skyltningen här.

Take your time for a break in Humlebaek. You find the well known art museum Lousiana, a beautiful church yard and two small labour. Here you also find a restaurant

På tillbakavägen hade vi planerat äta på restaurangen Sletten, men de hade stängt mellan halv fem och sex. Vi hade inte tålamod att vänta utan cyklade vidare.

Nivå

Den här gången cyklade vi inte ner i Nivå hamn. Om jag minns rätt finns här restauranger – men här har man låtit bilarna få det bästa utrymmet på bekostnad av charmen.

Efter Nivå börjar en tråkig del av leden där den följer bilvägen, är plan och alldeles rak. Det går att undvika den här sträckan genom att istället göra upp i Nivå via cykelväg 36.

Kokkedal

Via hotels.com hade vi hittat och bokat boende på Kokkedal Slot.

Vägen dit hittade vi via google maps – en liten grusväg med rejäl uppförsbacke.

När vi kom fram till Kokkedal Slot stod trip-mätaren på 23 kilometer. Den här sträckan är som gjord att njuta på. Eftersom tåget går parallellt med cykelspåret är det enkelt att hoppa på tåget och ta sig till slutdestinationen om det skulle börja regna eller tiden rinner iväg.