Hur väljer vi boenden?

Nu låter det som om vi är experter på det här. Men resan till Nederländerna är bara den tredje där vi cyklar runt mellan olika boenden. (Här kan du läsa om resan till Sardinien för ett år sedan och till Teneriffa i januari 2018.)

Vi har olika kriterier. Jag vill veta att vi har någonstans att bo när vi kommer fram. Därför bokar jag de första två nätterna hemifrån. Sven vill ha egen toalett och badrum i anslutning till rummet – vilket så klart gör att alla billiga boenden faller bort.

Det där med tåg verkar skitkrångligt (mina erfarenheter från svenska tåg är ju minst sagt dåliga.)

Nåväl – efter långa diskussioner kom vi fram till att ta bilen ner till Volendam (där Sven hade ett affärsmöte. I mitt gamla liv föredrog barnens far bilsemestrar – och jag verkligen hatade att sitta inlåst i en bil. Det har inte blivit bättre efter att jag upptäckte cyklingen. Vi enades om att dela upp bilresan i etapper så att vi fick några timmars cykling varje dag.)

Lördagen den 29 september

Vi lämnade Billesholm så snart Sven stängt i Cykelaffären och tog bilen till Helsingborg. Det är alltid supersmidigt att komma på färjorna som går var 20:e minut och kostar 517 sek med bilen. (Cyklar är gratis, här kan du läsa om cyklingen i juli.)

Fastän det var lördag kväll var trafiken söderut livlig. På något ställe var det helt stopp i trafiken. Hur kunde jag tycka att det var semester att åka bil?

Enligt internet skulle det vara 213 kilometer från Billesholm till Maribo och resan skulle ta 2 timmar och 50 minuter. Det tog nog lite mer. Innan vi åkte hade jag plockat päron, alla paprikor och tomater som var med som färdkost – så vi behövde inte ta någon matpaus utan kunde blåsa på. (Men vad tråkigt… det enda jag njöt av var solnedgången när den färgade himlen.)

Första natten bodde vi på hotell Sööpark (som jag bokat via booking.com i sista minuten).

900 Dkr eller ca 1.260 sek inklusive frukost.

Omdöme: Det vi minns av hotellet är den fantastiska utsikten. För oss innebär det betyget tre.

Söndagen den 29 september

Vi började dagen med en liten frukost (en tallrik yoghurt och frukt) innan vi lastade cyklarna ur bilen för att upptäcka Lolland. Superhärliga vägar! (Här har jag massor av research att göra innan jag kan ge er mer tips. Kanske blir det en uppföljning av Lolland så småningom.)

24 kilometer riktigt härligt cykling blev det innan vi satte oss med den ”riktiga” frukosten.

Omdöme: Det jag minns är utsikten ut över sjön. Tror att baconet var gott. Så även här blev det en trea.

Nästa boende hade jag bokat i Weener strax innan gränsen mellan Nederländerna och Tyskland. Dit skulle det vara 42 mil och det skulle ta fem och en halv timme enligt planeringen jag gjorde hemifrån.

(Färjan med Rödby-Puttgarden är så klart också smidig, men oj vad fartyget kändes nedgånget. 660 Dkr kostade biljetten vilket motsvarar 924 skr. Eventuellt hade det blivit billigare om vi bokat på nätet – får kolla på det.)

Egentligen började jag leta hotell i Leer, men så dök det här boendet upp och det var så extremt billigt – 35 Eur inklusive frukost! Eftersom vi skulle besöka Mr Kubinga på måndag morgon var vi tvungna att ge oss av tidigt. Med de här argumenten fick jag Sven att acceptera delad toalett och badrum. (Låter ju helknäppt att jag måste övertala honom till billiga alternativ – varför inte bara ta dem med egen toalett? Nja … om man inte kan dela toalett faller väldigt många intressanta boenden bort. Eftersom jag söker upplevelser och inte standardhotell – ja, då krävs det att man kan vara flexibel. Nåväl – Sven köpte argumenten eftersom de andra hotellen kostade mer än 1.500 sek. Och det är det ju inte värt när man ska upp innan sju! Dessutom stod det i recensionerna att Villa Rheiderhof hade sköna sängar och att boendet var tyst.)

Pensionatet var en positiv överraskning. Visserligen var rummet litet och fjärrkontrollen försvunnen. Men sängen var skön, badrummen superfräscha och rummen hade karaktär. Vi märkte aldrig av de andra gästerna och behövde aldrig köa till toaletten.

Weener visade sig vara ett samhälle med karaktär. Flera gånger hade floden Ems skapat översvämningar, därför hade en stor vall byggts längs floden. Den var inte något vidare att cykla på. Istället cyklade vi runt i samhället och hittade en mysig gammal hamn och bostadsområden med båtgarage. (Vi får se om jag uppdaterar med foton när jag hunnit gå igenom bilderna från kameran.)

Det märkliga var att vi inte hittade en enda mysig restaurang nere i den gamla delen av byn. När vi frågade oss fram hänvisades vi till asiatiska restauranger och snabbmatsställen. Men vi vill ju ha riktig mat – något genuint.

Till slut hittade vi Hotel und Restaurant am Rathaus. Den tomatsoppan har vi hänvisat till under hela veckan. Sett i efterhand blev det en femma för den maten.

Förrätt: tomatsoppa – någon champinjonrätt

Huvudrätt: fisk – schnitzel

Allt var riktigt bra och det smakade att de använde riktiga råvaror. (Men detta är inte något ställe du hittar om du söker på Tripadvisor – de har bara två recensioner där min är den ena.) Å andra sidan är det nog inte många turister som besöker Weener – och sånt uppskattar vi. Även om samhället sover sin törnrosasömn var här väldigt mysigt att cykla även om det bara blev nio kilometer. (Japp – bilresan tog betydligt längre tid pga alla vägarbeten.)

Måndagen den 30 oktober – Tisdagen den 1 oktober

Enligt min research skulle vi ha 25 mil kvar till Volendam och färden skulle ta två och en halv timme. Värden på Villa Rheiderhof var tillmötesgående och ordnade frukost redan klockan 7. Lite tråkig frukostmatsal men helt ok frukost till det priset.

Övernattningen i Weener kostade oss 370 Sek inklusive frukost och gratis parkering! Det blev faktiskt resans billigaste boende. Med hänsyn till priset får Villa Rheiderhof en femma.

Och det bästa av allt – Sven konstaterade att det var prisvärt även om vi inte hade egen toalett!

Resan till Volendam tog också längre tid än beräknat även om det inte var så många vägarbeten i Nederländerna som i Tyskland. Affärsmötet tog längre tid än väntat. (Damcyklarna som vi åkt dit för att titta på såg bättre ut än väntat – så nu blir det ett nytt cykelsortiment till våren.)

Vi bjöds på några mackor med fisk i. Den med sill var riktigt äcklig. Senare skulle jag komma att förstå att det här var något av en nationalrätt i Nederländerna. (Men maten ska få ett eget inlägg när jag går igenom de kvittona.)

Det blev inte många kilometer i Volendam innan vi mötte upp Evert. Det visade sig att vårt tredje boende låg ”bakom en kanal”. Detta var absolut resans bästa boende – mer om det kommer ni kunna se på den kommande vLoggen.

Pris: 1.698 kr för två nätter (och då hade de även laddat kylen med frukost för oss – men det hade jag inte fattat så vi hade med oss egen frukost. Det fanns en flaska vin, de lokala kakorna, massor av frukt och delikatesser. En helt underbar säng … ja, jag har massor av superlativ om boendet. Men det allra bästa var värdarna. Båda var inbitna cyklister och kunde tipsa om bra cykelvägar, förklara hur man tyder kartorna och framförallt lånade de ut både kartor och böcker om cykling i Nederländerna. Funderar du på att cykla i Nederländerna – börja med att boka några nätter hos Evert och Jacqualine – jag har kontaktuppgifterna om du vill boka direkt. Det är inte alltid de lägger ut alla dagar på airbnb.)

Helt klart en femma!!! Hit återvänder vi gärna.

849 kr per natt (Det finns ett fullutrustat kök och vi passade på att laga maten ”hemma” – både billigare och godare än restaurangmat).

Här kan du läsa mer om cyklingen den 1 oktober

Här kan du läsa mer om cyklingen den 2 oktober

Onsdagen den 3 oktober

När jag satt hemma och bokade boenden dök det upp ett väldigt förmånligt erbjudande på hotell i Amsterdam. Om jag minns rätt var det 60% rabatt. Även om vi helst undviker att boka upp oss tyckte jag att erbjudandet var för bra för att avstå.

Den tredje natten i Nederländerna tillbringade vi i Amsterdam på Conscious Hotel Vondelpark. (Vi försökte boka till ytterligare en natt men då var priset tre gånger så högt.)

Hotellets läge är perfekt intill Vondelpark med cykelavstånd in till centrum. Vi kunde parkera cyklarna i hotellets låsta garage. Särskilt uppskattade jag hotellets miljöinriktning (och jag har tagit massor av bilder på häftiga skyltar och uppmaningar.)

Trots att jag hittat ett kraftigt rabatterat hotell kostade övernattningen 120.34 Eur inklusive frukost. Det motsvarar 1.487 sek inkl frukost. Därmed blev det resans dyraste boende.

Vi kan konstatera att det är betydligt billigare att bo utanför storstäderna. Med cykel förflyttar du dig enkelt till Purmerend t ex.

Betyg: Eftersom det inte när något som ”sticker ut” när vi tittar tillbaka blir även detta hotell en trea när man tar hänsyn till priset.

Här kan du läsa mer om cyklingen den 3 oktober

Torsdagen den 4 oktober

Cykelväg 7 mot Utrecht var välskyltad och vi bestämde oss för att börja enkelt genom att följa den. (Här kan du läsa mer om Nederländernas cykelskyltar och infrastruktur.)

På tripAdvisor hade jag läst att Utrecht skulle vara en trevlig stad och vi bestämde oss för att stanna där en natt. Även här var hotellen dyra och jag övertalade Sven att vi skulle testa det billigaste airbnb jag kunde hitta. Jag menar – visst är det intressant att se kontrasterna mellan dyrt hotell och billigt boende. Just den här dagen fanns det inte många lediga boenden på airbnb. Det som blev avgörande var recensionerna att Wanxiang var en trevlig värd och att sängen var skön.

Kontakten med Wanxiang var trevlig. Han och hans rumskompis delar en trerummare medan de studerar/doktorerar. Lägenhetens största rum hyr de ut. I hyran ingick frukost och tillgång till kök. Wanxiang hade verkligen bemödat sig för att hitta en laktosfri yoghurt utan socker. Dessutom hade han fyllt kylen med frukt och grönsaker till oss. Cyklarna kunde vi ställa in i den låsta trappuppgången.

Det var märkligt att bo så ”tätt” inpå okända människor – men det fungerade över förväntan trots lägenhetens märkliga planlösning. Toaletten saknade handfat. För att komma till handfatet (som var tillsammans med duschen) behövde du passera genom det trånga köket. Wi-fi var bra och Sven tillbringade kvällen med mobilen eftersom det inte fanns någon tv.

Efter det här boendet blev det mycket enklare för mig att boka boenden via AirBnB.

Pris: 670 sek inkl frukost – ungefär en tredjedel av vad ett hotellrum skulle ha kostat.

Här kan du läsa mer om cyklingen den 4 oktober.

Fredagen den 5 oktober

Här hittade vi ett familjehotell. Vårt rum några hus bort och var superstort med skön säng och tv. Enda nackdelen var något missljud från någon fläkt och att rummet var lyhört. På natten kom några festglada människor hem och förde oväsen.

Frukosten var trevlig, men inget vi minns så här i efterhand. Orten med det långa namnet supermysig.

Det vi minns så här i efterhand är det extremt vänliga bemötandet och cykelparkeringen. Det får bli en fyra.

Pris: … och det kvittot har jag inte hittat än… får leta…

Här kan du läsa mer om boendet den 5 oktober

Lördagen den 6 oktober

Vis av erfarenhet letade vi boenden någon mil utanför Nijmegen och hittade ett mysigt bed & breakfast i Winssen.

Pris: 975 sek inkl frukost. Här hade vi tillgång till kök så att vi hade kunnat laga vår egen mat. Det vi särskilt uppskattade var slippa stadens avgaser.

Även detta boende hade vi bokat via AirBnb. Det som lockade var att huset inretts i en gammal bondgård. Hur många stora bondgårdar har vi inte cyklat förbi och undrat hur de ser ut inuti?

Här kan du boka B&B direkt via deras hemsida.

Läget är perfekt nära bron över Waal. Till Nijmegen följer du cykelvägen som går uppe på vallen (Dijk) – helt underbar cykling!

Detta boende får en femma – det glömmer vi inte!

Här kan du läsa mer om cyklingen den 6 oktober

Söndagen den 7 oktober

Det här boendet var riktigt svårt att boka. Jag valde mellan att bo på en husbåt eller hos Erik som skrev att de ägnade sin fritid åt att cykla. Båda boendena låg centralt i Arnhem och var riktigt prisvärda.

Till slut blev omdömet om den sköna sängen och att jag var nyfiken på att veta mer om cykling avgörande.

Jag tror att detta var resans skönaste säng!

Här ingick inte frukost och tillgång till köket. Vi hade mat med oss och satt ute på balkongen och åt. Härligt! Erik var historielärare och gav oss en lektion om Arnhems historia under andra världskriget. Dessutom hade vi många intressanta saker att diskutera om cykling.

Och sängen var verkligen så bra som det stod på AirBnb. Vi la oss ner för att vila och somnade båda utan att vi hade gjort våra sit-ups. Antagligen sov vi tolv timmar den natten. Att det inte ingick frukost gjorde inget eftersom en timmes tågresa till Amsterdam väntade. Vi köpte yoghurt bredvid stationen och resten med oss i packningen.

Pris: 477 Sek (men observera att det inte ingick frukost eller tillgång till kök).

Högsta betyg även här! En skön säng betyder supermycket när du tillbringar hela dagarna i cykelsadeln. Dessutom är det så roligt att få kika innanför staketen och se hur holländarna lever bakom fasaderna.

Här kan du läsa mer om cyklingen den 7 oktober

Måndagen den 8 oktober

Vi tog tåget kl 9.30 från Arnhem till Amsterdam. (I rusningstrafik får du inte ha cykeln med på tåget, men efter kl 9 är det ok. Det går ett tåg varje halvtimme från Arnhem till Amsterdam. Resan tog omkring en timme.) Vi betalade 48.20 EUR för oss båda och cyklarna. Inte billigt. Det var krångligt att få upp cykeln på tåget eftersom du fick lyfta den och det fanns bara plats till tre cyklar per tågset. Här är Danmark betydligt bättre när det gäller att ta med cykeln på tåget.

Enligt mina anteckningar var det fullbokat hos Evert fram till den 10 oktober. När vi hämtade bilen fick vi veta att det var ett missförstånd – vi hade kunnat bo vår sista natt där. Men då var det försent. Hotellboende var redan bokat på Art Hotel Spaander.

Jag hade hittat ett sista-minuten-erbjudande för med 50% rabatt. På kontoutdraget ser jag att vi betalade 874 sek inkl frukost. Till det kom parkering om 115 kr – dvs 989 kr. Vad det skulle ha kostat hos Evert vet jag inte eftersom vi hade kunnat boka utan AirBnB:s avgifter – men det skulle ju inte ha blivit dyrare.

Art Hotel har massor av holländsk konst på väggarna och havsläget mitt på strandpromenaden i Volendam är perfekt. Men där slutar det perfekta. Receptionisten fick mig bara att känna mig dum och till besvär. Spa:et bestod av en kall pool där det pågick vattengympa och tre olika bastu (en varm, en kall och en med ånga). I den gigantiska restaurangen serverades en busslast med svenska bönder från norrland. Det tog en evinnerlig tid att få beställa och maten var resans sämsta (förutom den där sillen som jag får skriva mer om). Inte heller frukosten går innehöll något utöver det vanliga.

Jag skulle mycket hellre bott hos Evert och Jaqueline i fårhagen.

Betyg – jo, jag minns ju hotellet – så det får bli en tvåa.

Här kan du läsa mer om cyklingen den 8 oktober

Tisdagen den 9 oktober

Nej, det blir inte fler bilsemestrar för oss. Det måste gå att hitta sätt att transportera cykeln på tåget!

På hemresan bokade vi TT-line från Travemunde till Trelleborg. För att undvika att köra i rusningstrafik valde vi färjan som avgick vid 16-tiden och var framme 00.30. Pris 1.025 kr. Sååå mycket skönare än att sitta i bilköer och faktiskt billigare än de två färjorna om du kör via Danmark (1.441 kr).

Sammanfattning

Om du vågar testa AirBnB utan egen toalett får du ofta mest valuta för pengarna. Ibland hittar du hela hus – som hos Evert – och kan laga din egen mat. Då blir det riktigt prisvärt.

Vi måste lära oss mer om tåg i Europa. Bil är inget alternativ. Fy för att sitta i bilköer. Dessutom ser man ju inget. Eller – jo, det gör man ju egentligen. Men jag saknar den där upplevelsen. Dofterna, se detaljer, höra ljuden (och då tänker jag inte på ljudet av bilar.)

Länkar

Här kan du läsa mer om att bo på AirBnB i Nederländerna

Här hittar du mer fakta om Nederländerna