43 kilometer på Söderåsen

Nu blommar häggen på Söderåsen och bokarna är snart helt utslagna. Att sätta sig i bilen för att cykla någon annanstans var otänkbart även om regnet hängde i luften.

Min hjärna fortsätter att utveckla idéer efter veckans möten.

Tänk vilken fantastisk cykeldestination det skulle bli om fler beslutsfattarna värdesatte tystnad och ren luft.

Tyvärr är de flesta fast i gamla hjulspår. Ta det här med parkeringen vid Skäralid. Ofta klagas det på att parkeringsplatsen alltid är full, att den behöver byggas ut. Men varför är det gratis att parkera vid Skäralid? Vore det inte självklart att det skulle vara billigare att ta bussen till Skäralid än vad det är att parkera?

Senast jag föreslog parkeringsavgifter vid Skäralid försvarades den fria parkeringen livligt med argument som att det var viktigt att det inte skulle kosta något för barnfamiljer att köra till Söderåsen för att leka på lekplatsen och köpa en glass. Inte ens argumentet att de som handlade i restaurangen skulle kunna betala med en del av parkeringsbiljetten.

vår bokar bok vårgrönska

Det behövs ett nytt sätt att tänka.

Biltrafik gör det mindre attraktivt att cykla. Dels innebär det en stor fara att cykla bland bilar – men allra mest förstör bilar upplevelsen.

Efter att ha cyklat på Rügen är jag så full av tankar och idéer om hur Söderåsen kan utvecklas till en cykeldestination. Nu när förutsättningarna är på plats (läs en riktigt bra restaurang i Åstorp och en helt ok på Skäralid. Lydinges söndagsbrunch är fortfarande ett oprövat kort.)

Mer av de här skyltarna på Söderåsen.

Istället för att underlätta för motorcyklister och bilister (som spyr ut både avgaser och gör det omöjligt att höra fågelkvitter) skulle det satsas på bra cykelvägar. I dag cyklade vi på några som verkligen skulle kunna attrahera landsvägscyklister och dem som vill uppleva Söderåsen från elcykeln.

Tyvärr är det inte gratis att köra till Skäralid (även om man idag inte behöver betala för att parkera). Istället är det våra barn och barnbarn som får betala med klimatförändringar. Att cykla är däremot gratis. Därför borde det satsas mer på cykelvägar och lokala besöksmål dit invånarna kan ta sig utan att behöva använda bilen.

Den som vill vara en klimatsmart fritidsresenär bör inte bara tänka på att göra medvetna val för utlandsresorna till sommaren, utan även för andra fritidsresor. Av svenskarnas alla fritidsresor står semesterresorna för en tredjedel. – Resten är till exempel resor vi gör till fritidshuset, när vi åker till gymmet eller för att fika. Vi tenderar att fokusera på semestrar, men det gäller att se på helheten och även skärskåda hur ofta man tar bilen när man gör kortare resor, säger Lena Hiselius, trafikforskare vid Lunds tekniska högskola.

Citatet är hämtat från artikeln ”Billigaste resan – för klimatet” av Elisabeth Andersson som publicerades Sydsvenskan/Helsingborg dagblads den 23 mars 2019.

cyklat kan du läsa om dagens cykeltur som inte orsakade några fossila utsläpp men bjöd på fantastiska natur- och matupplevelser!

Länkar

Hur blir du en hållbar fritidsresenär

Vägtrafikens utsläpp