Sociala medier – ambassadör (118)

Sociala medier – en tidstjuv? Redigera inlägg

I kväll tänkte jag uppdatera mina profiler i sociala medier. LinkedIn (heter det så?), Branch Out… ja och så var det de där blogg-samlings-ställena… och så hemsidan så klart… det är hög tid att göra några nya inlägg.

Fastnar redan på LinkdIn – vad katten skall jag skriva?

Efter några tafatta uppdateringar på Advokatbyråns sida på face-book får jag ett halvt bryt när jag på hemsidan ser att uppdateringarna av word-press lett till att flera länkar blivit fel.

Efter en stunds djupandning bestämmer jag mig för att ge blanka fanken i alla försök att få rätt! Lika bra att ta ett ordentligt tag i det hemsidan. I mars skall den vara riktigt uppdaterad – samtidigt passar vi på att göra de ändringar i designen som vi talat om! Kanske lika så bra att skjuta bloggandet på framtiden tills vi kan presentera något som är bra.

Hoppas, hoppas att vi får tekniken att fungera!

Kommentarer

  • avatar     Anonymous
    Känner igen det Du beskriver. Funderar ibland på om jag inte ägnar för mycket tid åt Facebook och andra sociala medier. Det är svårt att mäta nyttan och effekterna av den tid man lägger ner.
    2011-01-14 kl 22:51          Gilla       Sluta gilla
  • Ja, men läste du inlägget på min face-book sida? Det betyder kanske mer än man tror. Å andra sidan – skriver gör jag mest för att jag älskar det. Det är den där prestationsångesten jag behöver ha bort.
    2011-01-15 kl 00:06          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • Ja, men läste du inlägget på min face-book sida? Det betyder kanske mer än man tror. Å andra sidan – skriver gör jag mest för att jag älskar det. Det är den där prestationsångesten jag behöver ha bort. I vilka andra sociala medier är du aktiv?
    2011-01-15 kl 00:06          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • Det krävs mycket självdisciplin för att inte fastna! Men jag håller med dig, det är ett sätt att hålla styr på egna tankar, få lite respons och struktur! Och inspiration! =)
    2011-01-15 kl 15:05          Gilla       Sluta gilla
  • Hej! Jag är så kluven till Sociala medeier. Åh, ena sidan är det bra och man ska vara med i matchen och lära sig och detta är det nya…Åh andra sidan, HINNER inte jag. För jag har så mkt annat att göra irl…och det gör mig stressad. Detta ord och känsla som jag med alla medel håller mig ifrån och ser till att inte känna, pga det är så många sociala medier att förhålla sig till. Jag kan även se vissa som är väldigt aktiva på de olika siterna, men den stora frågan är…tjänar de några pengar??? Min känsla är att många av oss skulle fördela tiden på att göra lite mer traditionellt säljarbete istället. För mig är FB, Ambassaden etc mer av karaktären fritt valt arbete!
    2011-01-16 kl 13:35          Gilla       Sluta gilla
  • Carina, håller helt med – det kräver dicsiplin! Karin – håller med dig också! FB ser jag som en privat grej – ett kul sätt att hålla kontakt med vänner och bekanta. Hittar många intressanta länkar genom andras inlägg. Samtidigt har jag en strategi i botten – ialla fall om vad jag INTE skall skriva om. Ambassaden är också lite av en privat grej – jag skriver alltid ändå – och kan lika gärna lägga vissa tankar här som idagboken. Emellertid skulle jag vilja göra en strategi. Fatta beslut om vilka ställen jag skall finnas med på. Tanken är att Advokatbyråns blogg skall utvecklas. Då blir det samtidigt en utveckling av hemsidan. Där har jag dock prestationskrav och svårt att komma till skott. Advokatbyråns FB sida är också något som känns som jobb. Som sagt – det är svårt att veta vilket som leder till mest resultat. Vanligt säljarbete tror jag inte jag har något.
    2011-01-16 kl 14:39          Gilla       Sluta gilla         Ta bort
  • avatar     Anonymous
    Annika – du har helt rätt. Med en strategi kan man dels få bestämma sig för ett mål med att vara med på sociala medier, bryta ner målet i vad som ska göras och vilka resurser man har, var man vill synas och hur man ska följa upp. Då hinner man med sociala medier och gör det man tänkt sig för att de ska åstadkomma just det man vill – sälj, marknadsföring, support, rekrytering etc. Börja gärna med en målgruppsanalys och se var de som du vill prata med finns, vilka frågor de diskuterar osv. Det tar en stund innan man hittar flytet och frustrerad tror jag alla blir.