Bloggande och roller – ambassadör (237)

Bloggande och roller Redigera inlägg

Det är som om jag har olika roller i olika sociala forum.

Mitt behov av att skriva har alltid varit stort. Skrivböcker, dagböcker i datorn, noveller, dikter, sångtexter… Ibland är det som att det bubblar över och kvitton i plånboken får bli räddningen i brist på annat skrivmaterial.

Sedan jag började blogga har mycket av skrivbehovet hamnat här. Nu är det som om jag bara är företagare här…på min nya blogg www.andebark.se är jag mer av den lediga Annika… och på sikt hoppas jag även hitta advokattonen där…

De senaste dagarna har rusat på i hundra nittio. Äntligen har arbetsron infunnit sig i organisationen. För första gången på mer än ett år kan jag sitta ostört på dagtid och jobba i mina ärenden. Det är helt underbart – och jag känner hur mycket jag älskar juridiken! Hela huset andas lugn. Juristerna jobbar i sina ärenden. Josefin sköter växel och administration.

Samtidigt håller vi på att utveckla servicebolaget. Målet är att allt ska vara klart till årsskiftet. Spännande!

Den 7 oktober ska vi ha öppet hus för inbjudna gäster på kontoret i Kristianstad. Nu prövar vi våra visioner om att underlätta seniora advokaters vardag genom att erbjuda telefonpassning mm. Än är inte allt praktiskt på plats, men vår samarbetspartner, advokat Lennart Malmgren, har visat stort tålamod. Först när man förverkligar visionen inser man hur mycket det är att tänka på. Så många detaljer som ska fungera.

Carina är tillbaka efter en lång ledighet. Hennes roll är förändrad eftersom juristerna nu självständigt handlägger boutredningarna. Istället ska hon hjälpa Josefin i administrationen kring boutredningar. Min vision är en lärande organsiation där varje anställd känner att varje dag innebär en utveckling på individens önskade nivå. Josefin drömde en gång om att läsa juridik. Hon har utvecklats oerhört snabbt i rollen som advokatsekreterare. På sikt vill jag att hon ska få möjlighet att vidareutbilda sig inom boutredningar för att hennes arbete skall vara utvecklande varje dag.

Sophia har arbetstränat hos oss sedan i våras. Hon är Feng shui konsult och har tidigare varit hotellchef med personalansvar men har varit sjukskriven bl a för svår migrän. Vår utmaning är att skapa en arbetssituation som fungerar med den oberäkneliga migränen. Idag tror jag att vi hittade det! Vi skulle verkligen behöva någon som tar det totala ansvaret för personalen. Särskilt om vi skall bygga en organisation med unga medarbetare. Diskussionen om hur vi lägger upp det pågår.

Det har varit viktiga samtal och sakta ser jag servicebolaget växa fram. Må hända att det inte är det effektivaste sättet att bygga företag – men det känns verkligen som om varje del av företaget växer fram utifrån individens passion.

Debiterad tid? Jodå, jag har varit oerhört fokuserad en stor del av dagen och gjort en himla massa bra saker kring juridiken – men det kan jag ju inte skriva om här!

Kommentarer

  • Som alltid intressant att följa dina tankar och hur företaget hela tiden tar enorma steg framåt. Både du och din personal verkar jobba på fantastiskt bra!
    2011-09-07 kl 15:02          Gilla       Sluta gilla
  • Tack! Ja, det händer enormt mycket här hela tiden! Juristerna är fokuserade på ärendena… själv kör jag dubbla pass 😉 Ständigt företaget i tankarna… Jag är så nyfiken på hur vi ska få ihop servicebolaget, men det börjar kännas riktigt bra!