Kvinnohistorier

I lördags publicerades sidan om nordiska häxprocesser. Här lyfter vi fram de oskrivna historierna. Förhoppningsvis inspireras fler att gräva i lokalhistorien så att sidan kan utökas med mer information om häxprocesser i Norden.

Ikväll klockan 20 berättar jag mer om sidan. Du som prenumererar på Helena Hansens nyhetsbrev eller nyhetsbrevet på Kvinnohistorier kommer under dagen få en länk till kvällens zoom-möte.

Kvällens kvinnohistoriska kvällsfika kommer det att handla om de oskrivna kvinnohistorierna och programmet skiljer sig från tidigare kvällsfikor då vi är flera som bjudits in att tala om den kultur som fanns i Älvdalen när häxprocesserna började.

Ulrika Jäger, Lövjerska

Med ett stort intresse för folkets historia och lång erfarenhet från vården utbildade sig Ulrika till beteendevetare med examen i etnologi. På egen hand har hon studerat bevarade skrifter för att hitta ingredienserna till de preparat som framställdes av lövjerskor sedan urminnes tider. Hon har även fördjupat sig i nordiska runor.

Lövjerskan Ulrika Jäger
Foto: Anna Vild

Anitha Jerlerud

Anitha är uppväxt i Stockholm med en mormor som växte upp i Älvdalen. Den älvdalska folktron var stark även hos hennes mor. Idag är Anitha tillbaka i Älvdalen. Hon släktforskar och har funnit ett stort antal häxanklagade anmödrar. Vi kommer även titta på hennes genetiska arv – finns det något här som styrker tesen att folket från Älvdalen skiljer sig från senare invandring.

Sofia Alfredsson

Sofia är konstnär och poet och har gett ut flera böcker på älvdalska. Senast ”Det ekar från det som har varit – Folktro i saga och dikt.”

Det sägs att musiken aldrig tystnar

och inte heller klagosången

Folket har sagt

att platsen är förtrollad

Man brände häxor här

För att de ville hjälpa till och utövade läkekonst

Där borta över backen har det mörknat

Jag kan höra en beskedlig visa

Det ekar från det som varit

verklighet en gång

Hon där som kliver ur skogen

Hon var en av dem

Nu vandrar hon saligt omkring

Och tar hand om oss alla