Resans pris

 

Hur ska flyget kunna finansiera den förändring som behövs om vi som är kunder samtidigt flyger mindre? Så ser åtminstone Transportföretagen på saken

Åsa Uhlin, Veckans affärer

Idag fick jag nya erbjudanden från Norweigan. Enkel resa till Amsterdam från 791 kronor eller till Barcelona för 834 kronor om du bokar innan söndag klockan 23.59. Visst är det lockande när det regnar utanför. SAS var inte sämre med att locka till billiga weekendresor, även om de faktiskt tänkt på det där med koldioxidutsläppen.

Idag är sista chansen att boka resor till fantastiska priser! Välj mellan en mängd spännande resmål i hela världen. Boka före midnatt och res 22 april 2019 – 31 januari 2020*.

PS. Vi koldioxidkompenserar alla EuroBonus-medlemmars resor med SAS.

En enkelresa från Malmö till Luleå kostar från 990 kronor. En enkel till Split i augusti får du från 796 kronor.

Tåg klimatsmart resande hållbartresande

Min resa från Bjuv till Älvdalen kostade 906 kronor och resan från Falun till Bjuv 705 kronor. Det är lätt att förstå att det är frestande att boka flyg till värmen med priserna ovan. Dyrt är det verkligen inte.

Branschen vill ha tydligare styrmedel från staten och bra spelregler som gäller för alla – även internationellt. Det senare är på gång men tar tid. FN-organet International Civil Aviation Organization (Icao) har som mål att nå en klimatneutral tillväxt i växthusgasutsläppen från och med 2020, genom ett system för klimatkompensation som kallas Corsia, carbon offsetting and reduction scheme.

Åsa Uhlin, Veckans affärer

Är det rimligt att hävda att minskat flygresande skulle bidra till att flygbranschen inte kan finansiera nya innovationer? Är det inte så att priset på resor borde höjas?

Affärsresenärerna är inte lika priskänsliga. Där tror jag “Flygskammen” kan få företag som vill framstå som hållbara att se över nödvändigheten av flygresorna. Hur påverkas branschen av att både flygbranschen och företagen är medlemmar i svenskt näringsliv?

Affärsresorna utgör ungefär hälften av alla inrikesresor med flyg så om näringslivet drar ner sitt flygande kommer det att få kraftig effekt för deras medlemsföretag, som SAS och BRA.

Åsa Uhlin, Veckans affärer

Länkar

Beräkning av koldioxidutsläpp

Beräkning av restidsindex

DN:s recension av “The uninhabitable earth” av David Wallace-Wells

Expressen den 20 mars 2019 “Forskarna var rädda att berätta”

Expressen om cyklonen över Afrika “Vi måste anpassa oss till dödligare oväder”