LOHAS

På vägen tillbaka från Mellbystrand cyklade jag tillsammans två kvinnor från hotellbranschen. Jag nämnde att LOHAS är en bra målgrupp för cykelturism. De hade aldrig hört begreppet – för dem gör jag nedanstående sammanfattning.

Informationen har jag hämtat från LOHAS in Sweden och en artikel från IHM (se länkar nedan).

Vad är LOHAS?

”LOHAS är en akronym för Lifestyle of Health and Sustainability (hälsa och hållbarhet) och innefattar individer som vill leva ett njutningsfullt, hälsosamt och spännande liv, men inte på någon annans bekostnad.”

En typisk LOHAS (enligt IHMs intervju med Calle Peyron)

  • köper gärna närodlade eller ekologiska grönsaker men undviker billiga jeans från multinationella företag.
  • bor gärna centralt i storstadsregionerna men älskar naturupplevelser.
  • har tröttnat på svensk blockpolitik och vill hellre se nya hållbara politiska visioner än politiskt rävspel.
  • festar med måtta, spenderar hellre tid på avslappningsmetoder som yoga och spa.
  • kallar sig världsmedborgare och brinner för att resa – ekoturism är det som gäller.

Varför passar cykelturism för LOHAS?

LOHAS reser mycket, men prioriterar hållbart resande som lämnar minimalt klimatavtryck.

De är måna om sin hälsa och planeten. De spenderar mer pengar än genomsnittet på ekologisk mat, rättvisemärkt och undviker halvfabrikat. De vill ha kvalitet och äter gärna på restaurang.

LOHAS är beredda att betala mer för hälsosamma och långsiktigt hållbara produkter. De granskar varje köp kritiskt och är lika intresserade av företaget bakom produkten som av produkten.

Här kan du läsa mer om LOHAS

Är du en LOHAS?

Fakta om LOHAS.

Sanna Ehdin om LOHAS (kurera)

Dr Sanna Ehdin om LOHAS

Fyra saker marknadsförare bör veta om LOHAS.