Tidsresor i Kalmar

När jag skrev Oväsen i Älvdalen tog tidsresorna mig ner i fångehålan i Gävle. Den här gången fick jag möjlighet att besöka Kuretornet (som annars är stängt för besökare). Men även utan dessa extraordinära upplevelser är tidsresor helt magiskt.

I det här inlägget kommer jag att sammanfatta dagarna i Kalmar för att sedan länka till mer detaljerade inlägg om varje område.

Lördag

Efter en lång frukost och tid att skriva på Capella fick jag åka med Gunilla till Stensövägen i Kalmar där jag bokat ett airbnb. Att bo hemma hos folk är ett klimatsmart sätt att resa. Dessutom uppskattar jag kontakten med värden. (Här kan du läsa om airbnb runt Bodensjön.)

Resan hade jag förberett via telefon. Därför började jag på turistbyrån med att köpa ett säsongskort på Kalmar slott och hämta ut biljetterna till måndagens stadsguidning. Klockan var över fyra innan jag anlände till Kalmar slott. I entrén berättade jag om mitt skrivprojekt och frågade om de visste vilka byggnader som fanns på 1500-talet. De tipsade om Jannicka i slottsbutiken.

Jannicka visade sig vara extremt kunnig. Eftersom det var lugnt i butiken lämnade hon över till en kollega och gick med mig till en modell av Kalmar slott. Där drog jag storyn i stora drag. Tillsammans kom vi fram till att Kuretornet var platsen där det skulle ha utspelats.

Kuretornet är stängt för besökare. Eftersom Jannicka skulle gå på semester fick hon mina kontaktuppgifter så att hennes kollegor skulle kunna kontakta mig för ett besök i Kuretornet.

Lunch: Baconlindad köttfärslimpa på Slottsrestaurangen

Hemsida

Söndag

Planlöst tog jag morgonpromenaden ner mot kusten. Det visade sig att jag bodde alldeles intill Linnéslingan som går ut till Styrsö och den plats där Gustav Vasa steg i land 1520.

Kalmar är perfekt för cykling och min värd lånade generöst ut en gammal cykel.

Länsmuseet hade jag turen att träffa Helén Andersson som tipsade om böckerna ”Kalmar stads historia II” utgiven av Kulturnämnden i Kalmar 1982 och ”Ur dy, lera och sand” om arkeologin i Kalmar stadspark.

I ”Kalmar stads historia II” finns en karta över det medeltida Kalmar. Hon kopierade även av bilder som visar hur Kalmar kan ha sett ut på medeltiden.

Därefter begav jag mig till Kalmar Sjöfartsmuseum för att förstå hur havet påverkade människorna. Fördjupningen i havet fortsatte på Kalmar Konstmuseum med utställningen Havet. Utställningens tre höjdpunkter:

• Jonas Dahm Undervattensfotografier av skeppsvrak från Östersjön
  • Birgitta Silverhielms Upplösning utställning om båten Sländan och tingens förgänglighet
  • Cecilia Mellberg Havet Är med musik av Carline Giertz – videoinstallation om havet.

Efter att konstmuseet stängt fortsatte jag till Kalmar slott för att se Erik Johanssons utställning Behind the Horizon. Om du ska se en enda utställning i sommar – se den här! (Du hittar två av bilderna på Kamera&Bild där du även hittar länkar vidare.)

Lunch: Vegetarisk lasagne på Restaurang Ångkvarnen

Hemsida

Måndag

Pga restriktionerna räknas antalet besökare på slottet, men du kan reservera en plats och är då garanterad att komma in mellan kl 10 och 11. Därför hängde jag utanför Kalmar slott när de öppnade på måndagen. Nu var det dags att utforska andra våningens gemak och slottsköket.

Under måndagen ringlade en lång kö för att komma in på Kalmar slott. För att vara säker på att komma in kan du boka din plats på nätet.

Kalmar slott har fokus på renässansslottet som skapades av Johan III (japp – även tredje delen i bokserien Eldarna kommer att utspelas i Kalmar). Efter flera frågat ut flera av de guider jag mött började jag känna mig hemma på slottet. (Något som även andra besökare verkade se. Allt fler vände sig till mig med frågor i tron att jag var anställd.)

Jannickas fråga hade gett resultat och jag fick möjlighet att besöka Kuretornet. Det blev resans största WOW! Timmarna i tornet är förevigade så du kan följa med på klättringen ner från tornet.

Det blev även en tur till Kalmars två bokhandlar för att införskaffa Kalmar stads historia del II. På Dillbergs fanns ett stort utbud av böcker om Kalmar.

På kvällen var det äntligen dags för stadsvandringen i det medeltida Kalmar. Vid Söderport och Västerport finns murrester. (Det visade sig att jag cyklat förbi Söderport varje dag utan att notera murresterna.)

Lunch: Kinamat i brist på fantasi

Tisdag

Den här dagen blev den bästa. Med sällskap av mobilen besökte jag platserna där boken utspelar sig. Efter all research var det äntligen som att förflyttas i tiden. Det medeltida Kalmar, borggården. För mitt inre såg jag hur det såg ut och i mitt huvud växte en berättelse fram.