Koldioxidutsläpp

För första gången minskar flygresorna medan tågresandet ökar. På Vagabond har Per J Andersson reflekterat över varför och kommit fram till att det inte bara var den varma sommaren 2018 som bidrog till färre antal bokade charterresor.

Det som stärker den tesen är att tågresandet till utlandet däremot inte minskat (från sina redan låga nivåer) utan tvärtom ökat. Silver Rail Technologies som distribuerar Interrailkorten i Sverige via Europarunt.se och Interrail.se berättade häromdagen att man sålt 50 procent fler tågluffarkort i år jämfört med 2017. I kombinationen med SJ:s ökning av affärsresenärer på inrikestågen med 21 procent denna vinter talar det för en ökad vilja att fortsätta resa, men utan att bidra lika mycket till klimatuppvärmningen som flygandet gör.

Vagabond krönika den 17 december 2018

“Vi håller oss på jorden” med “#Flygfritt” har verkligen lyckats! Det ger hopp om framtiden.

Trots allt fokus på att inte flyga bokade vi en sista-minuten-resa till Gran Canaria. Jag har många argument för den här resan – men jag tar det en annan gång. Istället nöjer jag mig med att citera Hanna på Reform travel.

Det slentrianmässiga flygandet som svenskarna håller på, är inte hållbart och måste upphöra. Det skriver jag under på. Men hetsen mot de som flyger utan att fundera ett varv längre på varför och vart, den övergår mitt förstånd.

Reform travel 3 mars 2019

Jag beundrar alla som skrivit under “Flygfritt”, men om debatten blir för hätsk riskerar vi en polarisering. Bjud in till en diskussion istället för att skambelägga. Upplys resenärerna om vilken skillnad det gör för klimatet om du ersätter många weekendresor med en längre resa – och framförallt – om du ersätter Thailandsresan med en resa till Gran Canaria. (Det är varmt även där på vintern.)

Bilden är hämtad från Aningslösa influensers instagram.

Jag skulle vilja lyfta det slentrianmässiga användandet av bilen. Som cyklist blir det uppenbart hur bilarna tillåtits ta över världen. Allra värst är det om du cyklar i rusningstrafiken. Bil på bil på bil blir du omkörd av. De flesta med en ensam förare utan passagerare.

Medan vi besökte Tejeda höll tre lastbilar med motorn igång. Ljudutsläpp och avgaser gjorde besöket till en mindre angenäm upplevelse.

Till skillnad från flyget (där en en liten del av befolkningen svarar för en stor del av utsläppen) är vi många som bidrar till koldioxidutsläppen med bil. Och det blir bara värre och värre efterhand som levnadsvillkoren blir bättre.

Bilden är hämtad från Aningslösa influensers instagram.

Gran Canaria har fantastiskt klimat för cykling. Tänk vilken skillnad det kunde göra med elcyklar i bergen. Inte heller avstånden är stora.

Ändå har det blivit en självklarhet för turisterna att hyra bil för att upptäcka ön. Inte nog med flygutsläppen – på de resorna tillkommer även enorma koldioxidutsläpp från bilresor. (Turisterna har dessutom sämre vana av att köra i berg vilket leder till extra höga utsläpp.)

Bilden är hämtad från Aningslösa influensers på instagram

Det är dags att vi börjar mäta hela resans utsläpp – inte bara flygresan – utan även det vi gör på resan. I fortsättningen kommer vi beräkna koldioxidutsläppen för våra längre resor med aningslösa influensers tabeller som grund.

Det är dags att vi börjar tala om våra totala utsläpp. De röda staplarna visar medelsvenskens utsläpp idag. De andra staplarna visar vilken minskning som måste genomföras varje år för att vi ska nå 1,5 graders målet.
Källa: Aningslösa influensers

Hur mycket koldioxidutsläpp orsakade vår resa till Gran Canaria?

Transport till tåget i Helsingborg

(23 km med två bilar t.o.r =92 km * 154 gram = 14.168 gram)  14,2 kg

Tåg Helsingborg – Kastrup

2 personer á 97 km = 194 km * 10 gr= 1.940 gram) 1,94 kg

Flyg till Gran Canaria

(Enligt beräkningen ovan orsakar fyra personer 5,6 ton, således 2,8 ton. Ett ton motsvarar 1.000 kg. Således orsakar flygresan t o r 2.800 kg.) Enkel resa motsvarar   1.400 kg för oss båda

Taxi till hotellet

Det var 16 km från flygplatsen till hotellet. Här antar vi att taxin körde tillbaka till flygplatsen utan passagerare. 32 km *154 gr = 4.928 gram eller 4,9 kg

Bussutflykt till Galdar

(Visserligen tog vi taxi en kortare sträcka, men här har vi beräknat det som buss och lagt till några kilometer istället. 27 gram/person= 54*60 km= 3.240 kg eller 3,24 kg

Taxi pga hotellstrul

Vi tvingades ta en taxi en av kvällarna (mer om det kan du läsa här). Det var en sträcka på 7,7 km, eller 15,4 km. Även här får vi anta att taxichauffören körde utan passagerare i ena riktningen, dvs 30,8 km*154 gr=4.743 gram eller 4,7 kg

Buss till flygplatsen

16 km*2*27=864 gram

Flyg till Kastrup

1.400 kg

Tåg till Helsingborg

1,94 kg

Bil till Billesholm

14,2 kg

Summa koldioxidutsläpp orsakade av transporter för 14 dagars semester och två personer: 2.845,984 kg eller 1,43 ton/person.

Av detta utgjorde 98,42 % flygresa

Fördelat på 14 dagars semester motsvarade koldioxidutsläppen 101 kg/dag och person.

Källa: Aningslösa influensers

Med tanke på hur stor del av resornas koldioxidutsläpp som orsakas av flyget finns det fog för att klimatrörelsen fokus på “Flygfritt”.

När det gäller biltrafiken är det många bäckar små som bildar en stor å. Kanske är det dags att fundera på vad fritidsaktiviteterna kostar i koldioxid. (Fotbollsträningen, handbollsmatcherna, hästtransporterna för träning och tävlingar.)

Aldrig bilen under milen

Här har vi alla möjlighet att bidra till en förändring!

Grundstenen i en förändringsprocess är att leva som man lär. Ingen är perfekt och ingen är hundraprocentigt hållbar. Vi är alla människor med fel och brister men så länge man är ärlig och gör så gott man kan, skapar det ett förtroende.

Reform travel 3 mars 2019

designcykel tulpancykel

Länkar

Här kan du läsa mer om nyckeltalen vi tänker använda 2019

När regnade det senast? 7 juli 2018

Klimatångest den 21 juli 2018

Vad är priset för tystnad, ren luft och friskt vatten? Den 27 oktober 2018

Bilreflektioner den 22 maj 2017

Flygskam den 1 februari 2019

Cykelingrastruktur den 14 oktober 2018

Var sitter charmen? Den 2 januari 2019

Investeringar i relation till klimatmålen, den 20 december 2018

Kan flyget bli mer miljövänligt

Flyget och klimatet är en fråga som har blivit allt hetare och också mer polariserad på senare tid. Det har ökat pressen på flygbranschen att minska sin klimatpåverkan. Läs mer: www.dn.se/nyheter/sverige/jannike-kihlberg-manga-hade-vantat-sig-vassare-atgarder/

Publicerat av Dagens Nyheter Lördag 2 mars 2019

2 Comments

  1. Varför är det så lite fokus på biltrafikens utsläpp, och mycket mer på flyget? Helt klart är det att flygets utsläpp ökat mycket snabbare än trafikens. Långa flygresor är dessutom väldigt mycket nöjesresor som egentlige går att avstå, medan bilen för många löser en del vardagsproblem. Sedan att väldigt mycket av de korta bilresorna går att ersätta med gång, cykel och kollektvitrafik. Men bilen har blivit en oreflekterad vana för många, så att man inte ser alternativen.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Captcha Captcha Reload