Ljuden i naturen

Kan man bli överkänslig mot ljudet av bilar?

Kan den ökande andelen sjukskrivningar pga utmattning delvis förklaras av att vi tappat kontakten med naturen?

Det och mycket annat diskuterar vi medan vi trampar från kust till kust. Men allra mest njuter vi av vyerna, av tystnaden och varandras sällskap.

I Kåseberga har de infört parkeringsavgift nere i hamnen. Nu väljer allt fler att parkera längre upp och ta sig ner till fots. En positiv förändring

Skåne är verkligen fantastiskt – från Simrishamns grova grus till Ljunghusens vita sand. Från fiskebyar till Öresundsbron och Malmös myllrande folkliv.

Men den största kontrasten är mellan att cykla på vägar fria från bilar och med vildväxande vägrenar mot att cykla längs välputsade vägrenar med billjudet ständigt närvarande.

Korta sträckor cyklar vi så här – längs smala stigar. Naturupplevelsen är obeskrivligt mycket högre än att cykla längs en bilväg.

Vad gör den urbana miljön med oss? Hur påverkar den vår hälsa?

Efter flera års cykling har jag börjat notera humlesurr och fjärilsfladder. Jag har lärt mig skilja koltrast från lövsångare. Idag kan jag känna den subtila doften av vitklöver och lind om jag cyklar på vägar fria från bilar. Värst är mopeder och veteranbilar. Deras ångor hänger kvar länge efteråt. Jag vet inte om det är inbillning, men när vi cyklar längs stora vägar får jag ont i huvudet.

Lernacken mellan brofästet och Limhamn – söndagens bästa cykeletapp!

Vi har en fantastisk natur i Skåne. Vi har också en hög befolkningstillväxt vilket resulterar i nya vägbyggen. Låt oss hoppas att beslutsfattarna inser vikten av cykel- och vandringsleder långt från biltrafikens stressande inslag. De var så idén om Söderåsdagen väcktes. Lyssna gärna på intervjun med Felicia Eckersten på Radio Kristianstad

Söderåsdagen den 3 augusti 2019

”En levande landsbygd i kombination med ett mer hållbart konsumtionsmönster”

Lyssna på Radio Kristianstads inslag här (138 minuter in i inslaget)

Vi pratade med flera par som cyklade längs leden. Urvalet av cyklar var varierat – både hybridcyklar som våra, elcyklar och vanliga sjuväxlade cyklar. (Ett par som vi slog följe med hade cyklat på sjuväxlade cyklar ända uppe från Växjö. Kanske inte lika många mil som vi per dag – men det går! Ingen av dem vi talade med sov i tält – alla bokade övernattningar på hotell, B & B och vandrarhem.

Nyfiken på Sydkustleden mellan Simrishamn och Malmö?

Här hittar du en sammanfattning av cyklingen