Vad har hänt i Advokatbyrån Annika Andebark sedan juli 2010?

Så löd frågan från Ingrid Thursson, Växthus Bjäre.

Växthus Bjäre handlade mycket om att knyta studenter till verksamheten. Sommaren 2010 praktiserade Ida Andersson och Linda Portas hos oss.  Hösten 2010 praktiserade Caroline Davidsson hos oss medan hon gjorde sin uppsats inom internationell privaträtt. Våren 2011 skrev Marina Rastoder uppsats inom immaterialrätt och hösten 2011 hade Ida Andersson, Martina Lindqvist och Louise Albertsson två veckor praktik hos oss. Under hösten 2011 har vi även handledning av sammanlagt fem studenter från psykologiska institutionen i Lund. Dessutom har Lotte Bengtsson praktiserat hos oss hösten 2010 – både under tiden hon läste på ekonomiprogrammet och sex månader därefter. Vidare praktiserade Christian Ohlsson hos oss från november 2010 till maj 2011. Totalt har vi haft kontakt med elva studenter från universitetet – sex från juridicum och fem från psykologiska institutionen.

Från februari 2011 har Caroline Davidsson haft en timanställning hos oss och från den förste oktober en tillsvidareanställning på heltid.

Caroline Davidsson och Bengtsson

Vad har hänt i övrigt? Ja, det är en hel del.

När jag började på Växthus Bjäre sommaren 2010 var, förutom jag, endast LInda Danielsson anställd i företaget. Linda hade en tjänst om 50%.

Linda Danielsson

Under hennes föräldraledighet har Josefin Danielsson vikarierat för henne och dessutom haft en tidsbegränsad anställning på 25%

Josefin Danielsson

Hösten 2010 byggde vi om hela fastigheten (hela ovanvåningen blåstes ut, satte in ventilationsanläggning, bytte tak i befintliga kontorslokaler – ja, en väldigt omfattande ombyggnad). Våren 2011 inredde vi fastigheten, tog fram ett koncept för hur framtida kontor skall inredas med konceptfärgerna beige och mörkblått. Vi gick från fem kontorsplatser till åtta.

 

Hösten 2010 var jag iväg på utbildningar inom familjerätt och brottmål sammanlagt två hela veckor. Under 2011 har jag deltagit i advokatsamfundets utlandsavdelnings årsmöte och utbildningar för att knyta internationella kontakter. Sedan våren 2011 deltar jag i advokatsamfundets mentorsprojekt Ruben. – Dessutom deltar företaget i Tillväxtskolan som är ett EU-finansierat projekt. Våren 2011 tog vi i projektet fram en tillväxtplan och kompetensutvecklingsplan för de anställda. Hösten 2011 har alla anställda deltagit i en halvdags utbildning om ekonomi, ledarskap och försäljning.

Emma Åkesson

I februari 2011 började Johan Fredriksson och Emma Åkesson hos oss som biträdande jurister.

Johan Fredriksson och Bengtsson

Genom alla studenter och juristerna har jag fått möjlighet att pröva det utbildningsprogram jag arbetat fram sedan 2009. Den senaste tiden har jag fått återkoppling av Emma och Caroline på att det fungerar riktigt bra och att de snabbt känt en tillit till sin förmåga att självständigt hantera ärenden under mitt överinseende.

Sedan sommaren 2011 har vi arbetat med att bygga upp den administrativa organisationen. Sophia Hansson har arbetstränat hos oss sedan mars 2011 och har succesivt övertagit ansvaret för det blivande servicebolaget. Vi har anlitat landsbygdsentreprenören Anja Persson sedan sommaren 2011 för att bygga upp strukturer och ta fram dokumentation för samtliga verksamheter. Anja Persson har även handlagt all administration kring redovisning av landsbygdsutvecklingsstöd och kontakter med banker.

Sophia Hansson

Under hösten 2011 har vi genom arbetsförmedlingen rekryterat personal till det nya servicebolaget. Tanken är att vi skall utarbeta en utbildning även för administrativ personal. Målsättningen är att denna organisation skall börja efter årsskiftet och vara i full igång innan sommaren. Här har vi sneglat på hotellbranschen – mer om det i framtida bloggar.

marknadsföringssidan har jag arbetat mycket med sociala medier. Vi följer nu besöksstatistiken för all vår närvaro på nätet. Under sommaren startade vi två nya gilla-sidor på facebook; Advokatbyrån Annika Andebark AB och Juridiktipset. Jag började även försiktigt att blogga på www.advokatbyran.nu. I början av september flyttade jag bloggen till www.andebark.se. I oktober började jag även twittra i liten omfattning.

Under hösten har vi målmedvetet arbetat med effektiviseringar och omarbetning av mallar.

Vi trodde inte att det skulle finnas arbete till alla – men även Caroline har i stort sett arbetat heltid sedan i februari. Idag har vi dubbelt så många nya ärenden per vecka som vi hade i februari. Tanken var att vi skulle komma igång med de internetbaserade tjänsterna som vi har tagit fram – men tiden har inte räckt till detta än. Därför anställer vi ytterligare en jurist i januari 2012.

Caroline Davidsson, Emma Åkesson, Lennart Malmgren och Annika Andebark

I oktober 2011 startade vi kontor i Kristianstad i samarbete med advokat Lennart Malmgren. Genom samarbetet med honom prövar vi min ide om mentorskap mellan äldre och yngre jurister. – Målsättningen är att starta kontor i Malmö under 2012.

När jag skriver ner det här ser jag att det inte är så konstigt att jag inte haft möjlighet att delta i så många av VäxthusBjäres aktivieter.

4 svar till “Vad har hänt i Advokatbyrån Annika Andebark sedan juli 2010?“

  1. Hans Persson skriver:

    Djupt imponerad!
    Det är så underbart att se någon brinna, engagera sig, engagera … och lyckas!

    1. Tack!
      Men det har varit … och är … hårt slit. När jag talar med andra inser jag att de anser att jag offrar mycket. Samtidigt älskar jag det jag gör. Arbete och fritid flyter ihop.

  2. Inspirerande att läsa om din fantastiska resa Annika – grattis! Och visst är det så – bakom all framgång ligger hårt arbete! Kul att ses på författarkvällen i Ystad – ser fram mot att se ditt kontor i vår!

    1. Tack Ingrid! När man är mitt i det är det ibland svårt att se vad som gjorts. Reflektion är viktigt.

Kommentarer är stängda.