Söderåsen – en internationell cykeldestination med Albert som kronan på verket.

cykel cyklat cykla mölla

Dagens möte med Cykelfrämjandet gav mig nytt hopp när det gäller att förverkliga visionen jag skrev ner 2018.

Det här inlägget är ett försök att beskriva hur cyklingen kom att bli en stor del av mitt liv.

Tiden innan 2018

Den 13 februari 2014 låstes jag in på psykiatriska kliniken, något jag skrivit om här.

Då hade jag ett företag med flera anställda, men när jag tackade nej till elchocksbehandling innebar det också att företaget avvecklades med förlust.

Jag fick lämna allt. Kvar fanns borgensåtagande och några miljoner i skulder. Mina föräldrar ville låna mig pengar så jag kunde köpa en bil, men jag tackade nej.

Här blev cyklingen en viktig del av mitt liv.

När jag läser på bloggen ser jag att tankarna kring bilberoendet redan fanns 2015.

För varje dag blev det mer självklart att uträtta ärenden med cykel istället för bil.

Annika Andebark
Två timmar och 15 minuter tog det upp till Villanova! Jag var rejält trött innan vi var uppe. Min älskade hade fått strul med växlarna och trampade på av bara ilskan. Han som alltid brukar komma på efterkälken i uppförsbackar. (Sardinien oktober 2017)
Annika Andebark
Cykling över Teide med full packning. (Januari 2018)

I april 2018 gjorde vi vårt första cykeläventyr i Skåne.

Annika cykel
Grusvägar invid Västersjön (Påskcykling 2018)

I letandet efter något att göra kläckte min dotter idén om att via youtube inspirera till cykling. Den första vloggen filmades den 8 april 2018 och redigerades av min dotter.

Våren 2018

Efter flera års sjukskrivning var jag på väg tillbaka till arbetsmarknaden. Kontakterna med Försäkringskassan hade snarare fördröjt min återgång till arbetslivet och Cykelhandlaren konstaterade att det var bättre att jag hittade arbetsuppgifter i cykelaffären.

När jag började designa cyklar minns jag inte. Men Havsbris, Fjäril och Lavendel torde ha levererats 2017 för rosor och tulpaner levererades 2018.

Det fanns en tanke bakom cyklarna som framgår av bildtexterna.

De flesta morgnar blir jag omkörd av en Havsbris. Fortfarande tycker jag att det är en av de vackraste cyklar jag sett.

Lavendelcykeln är en symbol för alla dofter du känner från cykelsadeln; syrén, lavendel, kaprifol.

Fjärilscykeln påminner om allt du hinner se från cykelsadeln; fjärilar, humlor, fåglar, blommor.
Den populäraste av våra designmodeller är Fjärilscykeln. Just den här kombinationen av färger finns inte längre.

17 maj 2018

Det var inte första gången ett födelsemärke skulle tas bort. Jag flyttade först fram tiden och när det var borttaget tänkte jag inte mer på det. Därför blev det en chock när läkaren ringde och berättade att det borttagna födelsemärket innehöll malignt melanom. Därför behövde man ta bort ytterligare mjukvävnad för att eliminera risken för spridning.

Sedan tidigare hade jag haft ont i ryggen där födelsemärket satt, men magnetröntgen kunde inte genomföras eftersom jag precis hade genomgått en operation. Medan jag skydde solen av rädsla för cancer dog gräsmattorna utanför av vattenbrist. Sakta övergick min dödsångest till klimatångest.

Mina ledord blev att jag skulle verka för ökad biologisk mångfald och minskade fossila utsläpp. Ganska omgående försökte jag övertala Cykelhandlaren att sluta med fyrverkeriförsäljning.

Han ifrågasatte min argumentation.

”Om inte vi säljer köper kunderna någon annanstans. Många av importörer ägs av kinesiska bolag, vilket innebär att vinsterna hamnar i Kina. Är det inte då bättre att vi säljer fyrverkeri och använder vinsterna i klimatprojekt.”

Han lovade att alla vinster skulle gå till klimatprojekt och jag fick i uppdrag att leta efter fastigheter som skulle kunna gynna biologisk mångfald.

En spontan fotosession som gav mersmak.

Hur gick det till när Cykelaffären blev ägare till ett dagbrott?

I det här inlägget från den 22 oktober 2022 har jag beskrivit hur pusselbitarna föll på plats en efter en.

Jönssons cykelaffär Billesholm
Matchande kläder gjorde stor skillnad.

Mail till Cykelfrämjandet efter bra digital workshop om cykelturism

Hej Emma och stort tack själv!

Jag planerar åka till Stockholm den 20-22 november. Vill du kan jag vi ta ett möte och se hur jag kan hjälpa till framåt. Träffar gärna ansvarig för tidningen så kan vi diskutera mer kring artiklar då.

På instagram och youtube dokumenterades resan medan den pågick. Har ett stort film och bildmaterial som jag tänkt bearbeta i vinter (efter att jag är klar med Tidsresan till Trias som jag skriver på nu)

https://www.instagram.com/andebark_cykelinfluencer/ (scrolla ner till juni/juli)

På bloggen har jag ett första sammanfattande inägg https://www.andebark.se/2023/07/13/sammanfattning-av-norden-runt-resan-1/

Lite om mig … 

2012 träffade jag Sven Jönsson som driver cykelaffär i Billesholm https://jonssonscykelaffar.se

2014 låstes jag in på psykiatriska kliniken efter långt gångna självmordsplaner. Elchocksbehandlingar var inplanerade, men Sven lovade att ta hand om mig resten av livet så jag kunde skriva. Därför tackade vi nej till elchocksbehandlingen. Alternativet var flera års sjukskrivning med psykodynamisk analys. Det innebar att jag var tvungen att avveckla min advokatbyrå som hade ca 10 anställda. 

2018 var jag färdigbehandlad och skulle ut på arbetsmarknaden. I samband med detta togs ett födelsemärke bort som visade sig innehålla malignt melanom. Detta var samma sommar som solen brände och min dödsångest övergick till klimatångest. Jag var tvungen att göra något och bestämde mig för att bli en cykelinfluencer. Sedan 2012 hade vi använt söndagarna till att cykla och vi hade även börjat hyra cyklar i samband med våra semestrar och jag hade börjat skriva om våra cykeläventyr i sociala media https://www.andebark.se/2018/04/02/paskcykling/

Tillsammans med min dotter, som nu har en fil kand i media kommunikationsvetenskap och en i retorik med inriktning bilder, startade jag sidan www.cyklat.se och började göra youtubefilmer. (Cyklat är vi på väg att avveckla – men är det något Cykelfrämjanet är intresserade av att överta överlåter jag den gärna.)

Det visade sig att tittarna föredrog filmer om elcyklar och vi märkte hur youtubefilmerna bidrog till att locka långväga köpare till Billesholm. 

I juli 2018 visade jag Bjuvs kommuns näringslivsansvarige att Söderåsen skulle kunna bli en cykeldestination. Jag förvaltade Cykelaffärens kapital med stor framgång och ville att pengarna skulle användas till något bra, en stiftelse som skulle investera i mark för att främja den biologiska mångfalden. Näringslivs-killen tipsade om ett dagbrott som skulle säljas. Vi fick kontaktuppgifterna, la ett bud och i september hade vi förvärvat Norra Albert. (mer om det nedan)

I september 2019 lastade vi cyklarna i bilen och körde till Nederländerna för att lära mer om deras cykelinfrastruktur. Här har jag skrivit om cykelinfrastrukturen. https://www.andebark.se/2019/09/21/nederlandernas-cykelinfrastruktur/

Sedan dess har jag försökt få aktörer i Skåne att satsa på att tillgängliggöra Söderåsen genom Knoopunt. Jag menar att systemet är perfekt för begränsade områden som Bjäre, Kullen, Hallandsåsen, Söderåsen och Österlen. Sedan i somras sammanbinds dessa områden genom cykelleden Skåne. Kanske skulle detta vara ett projekt för Cykelfrämjadet?

I det här blogginlägget kommer jag göra en sammanfattning av bakgrunden till att jag engagerade mig i cykling. https://www.andebark.se/2023/10/27/soderasen-en-internationell-cykeldestination-med-albert-som-kronan-pa-verket/

Där hittar du länkar till andra inlägg. 

Här hittar du mer om cykelklubben som startades hösten 2019 https://teamalbertmtb.com

I mars 2023 flyttade Söderåsen MTB till Cykelporten och vi har i höst börjat diskutera utvecklingen. https://www.upplevbillesholm.se/cykla-pa-soderasen/ Målet är att kunna presentera en ny hemsida våren 2024. Under 2024 kommer jag testa olika bokningsbara event på temat tidsresor. 

Här kan du läsa om andra resor i tiden det finns potential att utveckla – men detta är ännu i sin linda https://www.andebark.se/tidsresebyran/ (2020 debuterade jag som författare med en roman om de första häxprocesserna i det stora oväsendet. Jag har hela tiden tänkt att de här berättelserna ska ligga till grund för hållbara upplevelser. På den här sidan finns början till den utvecklingen https://trolldomsprocesser.se/var/ Som du ser har det förekommit häxprocesser på väldigt många platser. Den 21 november kl 18 hålls det första finansieringsmötet gällande filmatiseringen av min roman. Analyserna har gett så goda resultat att jag är övertygad om att det kommer bli en internationell biofilm, vilket skulle kunna ge stor uppmärksamhet åt hållbara cykelsemestrar i Sverige. Samarbetar gärna med Cykelfrämjandet kring detta. 

Även gällande dinosaurierna finns det koppling till cykling: 

1) Det stora utdöendet mellan Trias och Jura berodde på stora halter av ämnen som släppts ut vid vulkanutbrott. Samma ämnen som bilar släpper ut idag. Här har jag direktkontakt med världens mest specialiserade forskare. Den 12 oktober 2022 spelades flera intervjuer in i samband med att nyheten släpptes. Dessa har vi ännu inte börjat arbeta med. 

På den här sidan samlar jag youtubefilmer om de skånska dinosaurierna https://www.youtube.com/@DESKANSKADINOSAURIERNA-td9ct

Här hittar du länkar till artiklar mm https://www.upplevbillesholm.se/de-skanska-dinosaurierna/ Så småningom kommer Vetenskapens värld visa en dokumentär, men ännu väntar vi på de vetenskapliga artiklarna. 

2) De växter som inte åts upp av dinosaurier pressades samman och blev så småningom stenkol. Under slutet av 1800-talet byggdes det upp en gruvindustri där cykeln var transportmedlet både över och under jord. Tillsammans med den siste gruvarbetaren tar vi fram en youtubeserie om gruvtiden – här hittar du det första inlägget. https://www.youtube.com/watch?v=3w-VcdH_wes&t=13s

Som sagt – jag tar gärna ett förutsättningslöst möte när jag är i Stockholm. Återkom gärna med förslag på några tider (kommer boka in några andra möten också när jag är iväg – och möten angående filmen prioriteras så jag kan behöva omboka med kort varsel.)