Snabbcykelvägen mellan storstäderna Nijmegen och Arnhem

15,8 kilometer snabbcykelväg som är fyra meter bred och dubbelfilig.

”Den måste vi testa”, sa Cykelhandlaren och så planerade vi vår cykelrutt för att komma till den.

Utmed cykelvägens sträcka finns cirka 12 000 arbetsplatser och prognosen är att cirka 2 000 cyklister per dygn kommer att använda sig av cykelvägen.

Krister Isaksson

We visit the area between Nijmegen and Arnhem because we read about this bicycle-highway. There was serval historical places – but I don’t think they are the most attractive places. Nijmegen has so much traffic and Arnhem is a quite modern big city.

Området mellan Nijmegen och Arnhem är tättbefolkat. Vanligtvis undviker vi städer när vi cyklar. Min hjärna blir trött av för mycket människor och det händer något med våra kroppar när de utsätts för bilutsläpp (både ljud och avgaser).

Det handlar till stora delar om att knyta ihop städer och orter med funktionella och effektiva cykelvägar. Detta genom gena, breda och attraktiva cykelvägar som löper över längre sträckor. Där cykeltrafikens framkomlighet prioriteras genom att skapa planskilda passager och väjningsplikt för motorfordon vid passager i plan. Allt för att skapa ett cykelflow – en cykling med så få stopp och inbromsningar som möjligt – det ska rulla på.

Krister Isaksson

På bron över Waar tvingas vi ta oss igenom avgaserna trots att det är söndag (hur illa är det inte på en måndag i rusningstrafik?) Även på andra sidan Waar är det tättbefolkat. Vi irrar omkring bland nybyggen. Vad händer med den biologiska mångfalden när människan breder ut sig över planeten. Bilderna flimrar återigen förbi – byggarbetsplatserna utanför Amsterdam, runt Utrecht och nu här. Det påminner om en invasion av mördarsniglar, eller kållarver. Över en natt slukar de allt och lämnar bara kvar ett skelett. I växthuset slukade de all min spenat över en natt. Bilden lämnar mig inte i fred. Bilden hur människan drar fram med sina asfaltsmaskiner och skövlar allt i sin väg.

Tidigare fanns det en cykelförbindelse mellan dessa städer. Den var cirka 18 kilometer lång och var många gånger av dålig standard och sträckning. Efter ombyggnation till snabbcykelväg är nu sträckan kortad till 15,8 kilometer, en avsevärd förkortning av sträckan vilket innebär flera minuter i restidsförkortning. Detta har möjliggjorts genom köp av mark och genom flertalet planskildheter (broar och underfarter).

Krister Isaksson

När vi frågar efter bicycle-high-way hänvisar alla oss till de röda vägarna. Och de är lätta att hitta. Underlaget är … ja, det är svårt att beskriva – skulle vilja säga spegelblankt – det är som att glida fram. Så klart är det inte spegelblankt – då skulle man ju inte kunna cykla där. Jag får nöja mig med att det är det bästa underlag jag någonsin cyklat på. Nästan som att använda elcykel fastän det varken är medvind eller nedförsbacke.

Och här kan jag förlåta asfalteringen. Den gör verkligen skillnad. 16 kilometer på det här underlaget är lätt som en plätt. Dessutom har man lyckats placera vägen långt ifrån biltrafiken nästan över allt. Inte en uppförsbacke (men det verkar ju inte finnas någonstans i Nederländerna förutom om man ska över en bro).

Jag kan inte minnas att vi behövde stanna för bilar en enda gång. Istället var det bilarna som fick stanna för oss – tror jag. Här kan man verkligen blåsa på.

Kostnaden för denna snabbcykelväg på nästan 16 kilometer var 17 000 000 euro. På stora delar av sträckan är det nu en 4 meter bred, dubbelriktad, cykelväg.

Krister Henriksson

 

Vad är priset för tystnad och ren luft?

Frågan upprepar jag många gånger medan jag cyklar.

Vem är det som ska betala?

Jag hörde en historia om utlandssvenskar – om jag minns rätt var det i Kina. Luften där var så förorenad att du inte kunde vistas utomhus utan skyddsmask. De var tvungna att åka hem till Sverige regelbundet för att barnen skulle kunna få frisk luft. Hur paradoxalt är inte det?

Globalt står koldioxidutsläppen för 60 procent av vårt ekologiska fotavtryck och livsmedelsförsörjningen för 25 procent. I Sverige är de största utmaningarna utsläppen som kommer av livsmedelsproduktion och transporter.

– Det finns så fantastiskt mycket lösningar, både för planeten och som är bättre för vår hälsa och plånbok. Jag är optimistisk för att vi kan ändra trenden, men vi måste agera fortare, säger Gunilla Elsässer.

Svt 1 augusti 2018

Här kan du läsa mer om cyklingen söndagen den 7 oktober 2018

Dagens instagram inlägg

Jag vet inte hur många gånger jag lovat mig själv att ägna den här bloggen åt skrivande och cykling – inte mer miljö-gnäll. Istället pyser det ut på instagram då och då.

Så här skrev jag i morse.

Det räcker inte med små steg för att stoppa klimatförändringarna
Det är akut
Ändå fortsätter köpfesten – som på Titanic
Moder Jord har oanade krafter
Vallarna i Nederländerna hjälper föga när vattnet stiger flera meter. .
Idiotin blir så tydlig när du cyklar
Amsterdam är perfekt för cyklar
Tystnaden, doften av höst, känslan av att färdas mitt ute på landet
Tills mopederna kommer
.
Vad är du beredd att betala för tystnad? .
Bilden är från Nijmegen
En stad som kunde varit vacker, men där bilar tillåts på gatorna
Vi korsade Waar över den här bron
Ett av de få tillfällen när vi tvingades cykla nära biltrafiken
Halsont och huvudvärk drabbade oss båda
Varför vet vi inte – men vi kopplar det till biltrafiken
.
FN borde ta ut en skatt på allt resursuttag nu! Först då kan idiotkonsumtionen få ett slut.
Ta bort skatten på arbete – då blir det attraktivt att reparera istället för slit och släng.
Med höga skatter på allt resursuttag blir även fossilfria bränsle dyrare – rejält dyrare. Då blir det lönsammare att köpa lokalproducerat och transporterna kommer minska.
I Sverige måste flerbarnstillägget slopas. Främja inte befolkningsökningen.
Allt oftare dyker liknelsen med mördarsniglar upp.
Människans framfart och byggarbetsplatser lämnar kvar samma sterila ytor som när trädgården invaderats av mördarsniglar.
Jag vet att många kommer anse både det ena och det andra om mig efter att ha läst det här.
Jag kan inte tiga längre.
Moder Jord har länge försökt tillrättavisa oss. Snart är hennes tålamod slut.

The reason for visiting Nijmegen and Arnhem was Krister Isakssons article about the bicycle high-way between this towns. It was really amazing. So easy to ride this way! (Not the most beautiful – but very fast.)

Här kan du läsa äldre blogginlägg om miljön

Jag vill bara leva, måste leva …

Fredrika Gullfot inspirerar – 2 juni 2012

Overshoot day 2018

14 april 2018

Klimatsmarta upplevelser

16 juni 2018

24 mars 2018

22 maj 2017

15 december 2016

Om cykling – 1 juli 2014

28 april 2014

2 april 2013

Klimatsmarta investeringar

17 februari 2018

9 augusti 2017

Prylberget

Kostförändringar

Klimatbudget

Om kollektivtrafiken 

Om kollektivtrafiken – 30 september 2013

3 juni 2017

24 februari 2015

17 juli 2014

Blandade klimatreflektioner

Klimatreflektioner den 7 juli 2018

Klimatreflektioner den 21 juli 2018

28 februari 2016

27 maj 2017

Klimatreflektioner 6 maj 2017

25 februari 2017

27 januari 2017

6 januari 2017

2 november 2016

Klimatreflektioner 30 september 2016

7 september 2016

22 augusti 2016

11 maj 2016

Klimatreflektioner 5 mars 2016

Klimatreflektioner 1 mars 2016

5 augusti 2015

Klimatreflektioner 17 juni 2015

16 april 2015

15 februari 2015

Klimatreflektioner den 12 augusti 2014

23 juli 2014

14 juli 2014

26 juni 2014

19 maj 2014

Klimatreflektioner den 14 april 2014

9 april 2014

Klimatreflektioner den 25 oktober 2013

Klimatreflektioner den 24 september 2013

8 juli 2012

15 maj 2012

Klimatreflektioner den 13 maj 2012

Klimatsmart skrivande – 21 april 2014

“Det är dumt att vara rädd för andras åsikter. Rädsla försvagar och lamslår dig. Om du tillåter det så kommer rädslan att växa sig starkare för varje dag tills det inte längre finns något kvar av dig, tills bara skalet av dig själv återstår. Lyssna på din inre röst och följ den. Vissa kanske kommer tycka att du är galen, medan andra kommer tycka att du är en legend.”

Moder Jord

5 maj 2018

2 februari 2017

22 juni 2016

4 juni 2016

14 april 2016

10 februari 2015

Now we found Valkhof. So amazing place that I want to study more.

Länkar om Nijmegen

Visit Nijmegen

Exciting history 

Livius.org – om Nijmegens grundande

Mer om Valkhof

This night we stay in a home we found at AirBnB, Lovely hosts who use to bike around the world. He was history teacher and awaked my curiosity about Arnhem in second world war. Have to read more about it.

Länkar om Arnhem

Slaget om Arnhem – wikipedia

Holland – att göra i Arnhem

Nederländerna – På cykel i världens bästa cykelland – Krister Isaksson